Tytu³: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: 62norbi Pa¼dziernik 05, 2009, 23:52:27 G³uchoniema reklama
O czym jest reklama, w której dwie g³uchonieme osoby porozumiewaj± siê miêdzy sob±? Mia³a zwalczyæ stereotypy na temat osób niepe³nosprawnych, a tylko je wzmocni³a - mówi± socjologowie. Przekaz jest czytelny, a liczy siê efekt - mówi± pomys³odawcy kontrowersyjnej reklamy Korytarz w biurowcu du¿ej firmy. Dwie osoby g³uchonieme porozumiewaj± siê ze sob±. Jedna stara siê artyku³owaæ d¼wiêki, które chce powiedzieæ. D¼wiêki te - naturalne dla osób g³uchoniemych - s± jednak zupe³nie niezrozumia³e dla innych. Na koñcu jedna z osób g³uchoniemych siê ¶mieje. Tak wygl±da spot reklamowy maj±cy zachêciæ pracodawców do zatrudniania osób niepe³nosprawnych w kampanii "Nie musisz nas rozumieæ, ¿eby wiedzieæ, jak nas zatrudniæ". - Ta kampania jest apelem o prze³amywanie barier. Ma zachêciæ nas do prze³amywania lêku przed osobami niepe³nosprawnymi - mówi Rafa³ Marciniak z dzia³u marketingu Stowarzyszenia Przyjació³ Integracji, które wymy¶li³o i zamówi³o spoty. - Celowo pokazali¶my osoby g³uchonieme, by u¶wiadomiæ pracodawcom, ¿e osoby niepe³nosprawne to nie tylko ludzie je¿d¿±cy na wózkach. Chcemy przez to zainteresowaæ szefów wielu firm, aby dowiedzieli siê, ile mog± zyskaæ, zatrudniaj±c osoby niepe³nosprawne w swojej firmie - dodaje. A jak reklamê odbieraj± telewidzowie? S³awomir Klimkowski, bardzo s³abo widz±cy 50-latek z Warszawy: - To oburzaj±ce, aby tak przedstawiaæ osoby niepe³nosprawne. Mo¿na by³o to zrobiæ zupe³nie inaczej. Przedstawiæ nas takimi, jakimi jeste¶my na co dzieñ - mówi. - A tak przekaz jest ma³o czytelny. Gdybym by³ pracodawc±, na pewno nie zatrudni³bym takiej osoby z reklamy - dodaje Klimkowski, który pracuje w bibliotece dla osób niepe³nosprawnych. Oburzenia nie kryje te¿ dr Marek Szopski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego: - Zamiast os³abiaæ utarte stereotypy dotycz±ce osób niepe³nosprawnych, reklama je pog³êbi³a. Konflikt nast±pi³ pomiêdzy efektem sprzeda¿y a wizerunkiem postaci w nim wystêpuj±cych. Nie zawsze mo¿na i¶æ na ca³o¶æ w reklamie, a du¿ej grupy osób nie mo¿na traktowaæ jak towaru na sprzeda¿. Innego zdania jest Teresa Ksieniewicz ze Stowarzyszenia Przyjació³ Integracji, konsultant infolinii Sprawni w Pracy. - Dla mnie wszystko w tym przekazie jest bardzo czytelne. Wina le¿y po stronie odbiorców, którzy ¼le odbieraj± ten przekaz. Reklama ma przynie¶æ efekt, a nie kontrowersje. Przekaz jest jasny: s± sposoby, ¿eby siê z tymi lud¼mi porozumieæ. A pracodawcy siê dowiedz±, ¿e s± tak¿e osoby, które znaj± jêzyk migowy i chc± im pomóc - t³umaczy. Popiera j± Dorota Landsberger z redakcji serwisu www.niepelnosprawni.pl, która uwa¿a, ¿e przekaz jest przeznaczony dla pracodawców, którzy chcieliby zatrudniæ osoby niepe³nosprawne, a nie wiedz±, jak to zrobiæ. Dlatego my im chcemy w tym pomóc - mówi Landsberger. - Mamy pierwsze efekty. Jest ju¿ grupa kilkunastu osób, które szkol± siê na t³umaczy migowych, by pomagaæ g³uchoniemym w pracy - dodaje. W najbli¿szym czasie ma pojawiæ siê druga czê¶æ kampanii. Czy bêdzie bardziej zrozumia³a? Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: gruszka Pa¼dziernik 06, 2009, 00:47:27 REKLAMA TROSZKÊ CIEKAWA ALE TROCHE PRZES£ODZONA.
Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: 62norbi Pa¼dziernik 06, 2009, 01:55:42 REKLAMA TROSZKÊ CIEKAWA ALE TROCHE PRZES£ODZONA. Ten pracownik z biblioteki ma du¿o racji. A ci pseudo eksperci z Towarzystwa Przyjació³ Integracja powinni jeszcze raz uczyæ siê robienia reklam, a przede-wszystkim mieæ du¿o wiêcej szacunku dla "ON"... Wszystko co wychodzi a zw³aszcza z Towarzystwa Przyjació³ Integracja jest nie przemy¶lanym bublem... Bo wiem nie mo¿na nas wk³adaæ do jednego worka na ¶mieci....Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: destinyunknown Pa¼dziernik 21, 2009, 22:58:33 Jak dla mnie reklama bardzo sympatyczna i pozytywna. Pokazuje, ¿e ludzie z niepe³nosprawno¶ci± s± tacy, jak inni - mog± siê porozumiewaæ, pracowaæ, mieæ znajomych; ¿e s± rado¶ni i u¶miechniêci. Nie rozumiem ca³ej tej burzy.
Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: 62norbi Pa¼dziernik 22, 2009, 00:28:39 Czy ty jeste¶ w jakim¶ stopniu osob± niepe³nosprawn±??? Skoro nie rozumiesz to mam prawo s±dziæ, ¿e nie jeste¶ "ON"...
Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: destinyunknown Pa¼dziernik 22, 2009, 13:19:32 Czy ty jeste¶ w jakim¶ stopniu osob± niepe³nosprawn±??? Skoro nie rozumiesz to mam prawo s±dziæ, ¿e nie jeste¶ "ON"... Czy Ty mia³e¶ zamiar mnie obraziæ? Po tonie Twojej wypowiedzi wnioskujê, ¿e tak. Jestem osob± z niepe³nosprawno¶ci± (nie lubiê okre¶lenia "niepe³nosprawn±"), choæ nie widaæ tego na pierwszy rzut oka. Poza tym - wydaje mi siê, ¿e nie ma znaczenia, czy osoba ma jak±¶ niepe³nosprawno¶æ czy nie - rozum jest na tym samym poziomie. Wykluczam oczywi¶cie niepe³nosprawno¶æ intelektualn±. Tytu³: Odp: G³uchoniema reklama Wiadomo¶æ wys³ana przez: 62norbi Pa¼dziernik 22, 2009, 15:31:21 Cytuj Czy Ty mia³e¶ zamiar mnie obraziæ? Po tonie Twojej wypowiedzi wnioskujê, ¿e tak. Jestem osob± z niepe³nosprawno¶ci± (nie lubiê okre¶lenia "niepe³nosprawn±"), choæ nie widaæ tego na pierwszy rzut oka. Poza tym - wydaje mi siê, ¿e nie ma znaczenia, czy osoba ma jak±¶ niepe³nosprawno¶æ czy nie - rozum jest na tym samym poziomie. Wykluczam oczywi¶cie niepe³nosprawno¶æ intelektualn±. destinyunknown...Zapewniam Ciê, ¿e nie mia³em zamiaru obra¿aæ nikogo a tym bardziej Ciebie... Jestem osob± du¿o starsz± od Ciebie dlatego u¿y³em okre¶lenia "niepe³nosprawny/a/e"... Dlaczego?? Poniewa¿ to jest jedyna sprawa jak± uda³o siê zmieniæ Stowarzyszeniu Przyjació³ Integracja i w parlamencie na rzecz "Osób Niepe³nosprawnych" na "Osób z Niepe³nosprawno¶ciami", czyli skrót "ON" a poza tym, wszystko co dotychczas zmieniono, to wszystko na gorsze... Za komuny nas w najlepszej sprawie nazywali "Inwalidami"... I nadal siê u¿ywa tej nazwy np. "wózek inwalidzki", PZERiI - Polski Zwi±zek Emerytów, Rencistów i Inwalidów... To jak mia³by siê nazywaæ teraz ten zwi±zek?? A je¶li chodzi o ludzi z niepe³nosprawno¶ci± intelektualn± to te¿ honorujemy, te¿ maj± prawo do godnego ¿ycia... |