Tytu³: Socjoterapia jako proces i metoda pracy z dzieæmi Wiadomo¶æ wys³ana przez: buziolka Marzec 15, 2011, 23:59:51 Socjoterapia jako proces i metoda pracy z dzieæmi
ISTOTA SOCJOTERAPII: do pomocy psychologicznej zaliczamy: psychoterapia, trening interpersonalny, psychoedukacja i socjoterapia. Socjoterapia nie zbyt dawno pojawi³a siê w ramach pomocy psychologicznej dla m³odzie¿y. Do niedawna znana nieliczny, dzi¶ niesie pomoc rzeszy ludzi na ca³ym ¶wiecie. Jej metody wci±¿ s± udoskonalane, powstaj± nowe, skuteczniejsze techniki. Jest to ¶wiadome dzia³anie profesjonalne opieraj±ce siê o dzia³anie ¶rodkami psychologicznymi maj±c za cel pomoc ludziom jej potrzebuj±cym b±d¼ szukaj±cym w³asnej ¶cie¿ki rozwoju zawodowego, osobistego, lub te¿ spo³ecznego. To proces korekcyjny maj±cy leczniczy, adresowany bezpo¶rednio do wychowanków posiadaj±cych zaburzenia emocjonalne oraz zachowawcze lub te¿ innymi ró¿norodnymi problematycznymi zachowaniami. R E K L A M A czytaj dalej Socjoterapia organizowana jest w postaci zebrañ ogólnogrupowych, maj±cy do wype³nienia postawione zamierzenia terapeutyczne, o¶wiatowe i zwi±zane z rozwojem. Powodami metamorfoz s± koryguj±ce prze¿ycia i wy³adowanie frustracji. Najwa¿niejsze w socjoterapii jest wype³nienie zamierzeñ terapeutycznych. Korzysta siê z niej w okoliczno¶ciach bêd±cych wynikiem katuszy umys³owych podopiecznego, który boryka siê z problemami albo postêpuje czyni±c ogromne straty spo³eczne. Na pocz±tku ustala siê ¼ród³o dewiacyjnych zachowañ, metodê zrealizowania i zamierzenie, które obieramy sobie za cel. Terapia zak³ada, i¿ trudne do pojêcia zachowania wychowanków posiadaj± w³asne t³o umys³owe. Wy¶têpuj± wraz z nimi negatywne emocje jak np. z³o¶æ, lêk, gniew, poczucie winy, osamotnienie, niepokój a tak¿e scharakteryzowane zazwyczaj nieprzychylne opinie na temat ich osoby. Wynikaj± one z do¶wiadczanych w przesz³o¶ci b±d¼ te¿ obecnie ciê¿kich stanów deprywacji oraz emocjonalnych oraz braku zadowalaj±cych relacji z najbli¿szym otoczeniem. Traumatycznym prze¿yciem mo¿e byæ tak¿e niemo¿liwo¶æ sprostania obowi±zkom i oczekiwaniom przerastaj±cym mo¿liwo¶ci podopiecznego. Wychowanek mo¿e doznaæ jednostkowego, lecz niezwykle silnego urazu lub ¿yæ w ¶rodowisku, w którym nagminnie zdarzaj± siê ciê¿kie sytuacje. Owe prze¿ycia odnosz± siê zazwyczaj istotnych kategorii ¿ycia a ponadto s± zagro¿eniem dla poczucia to¿samo¶ci przez wychowanka, jego zdrowia, bezpieczeñstwa oraz ¿ycia. Posiadaj± one bardzo istotny wp³yw na ukszta³towanie siê w dziecku poczucia godno¶ci, bezpieczeñstwa oraz w³asnej warto¶ci. Nieprawid³owe warunki nie mog± stworzyæ cz³owieka w pe³ni rozwiniêtego i zdrowego psychicznie. W takich sytuacjach u dziecka rodz± siê lêki przed pora¿k±, zamyka siê ono w sobie, jest nieufne, wzbrania siê przed swoimi doznaniami. Zdarza siê ¿e dziecko poszukuje samo potwierdzenia poprzez agresywne zachowanie wobec innych jak i równie¿ siebie samego oraz ³amanie praw innych osób. Doznawane ciê¿kie sytuacje doprowadzaj± do uogólnienia tego do¶wiadczenia. Pojawiaj± siê wówczas zasady poznawcze na temat rzeczywisto¶ci oraz powstaj± okre¶lone typy zachowañ, które to maj± chroniæ dziecko od pozosta³ych przykrych doznañ. Zachowanie takie przewa¿nie nie pokrywa siê z oczekiwaniami wychowawców i nierzadko szkodz± samemu dziecku( agresja, picie alkoholu , palenie papierosów, narkotyzowanie siê) Zaburzenia takowe daj± o sobie znaæ najczê¶ciej w relacjach : dziecko - doro¶li dziecko - rówie¶nicy dziecko - zadanie dziecko - same ze sob± Takie postêpowanie ukrywa pejoratywne rozumienie o rzeczywisto¶ci i cz³owieku oraz o samym sobie. Socjoterapia ma zadanie wprowadzanie w ¿ycie zamierzeñ terapeutycznych, o¶wiatowych oraz rozwojowych dziêki odbywaj±cym siê systematycznie spotkaniom grup pacjent ów. Socjoterapia jest jednym ze sposobów zapobiegania zachwianiom oraz zaburzeniom emocjonalnym wystêpuj±cym i m³odych ludzi poprzez spotkania grupowe. Mo¿na zatem przyj±æ , ¿e socjoterapia jest swoist± form± pomocy psychologicznej skierowan± do wychowanków, po¶redni± pomiêdzy psychoedukacj± oraz treningiem interpersonalnym a psychoterapi±. Socjoterapiê zaliczamy do procesów leczniczych, psychokorekcyjnych skierowanych na ca³kowite wyeliminowanie lub te¿ ograniczenie poziomu zaburzeñ wystêpuj±cych w procesie wychowawczym dziecka. Adresatem socjoterapii s± dzieci oraz m³odzie¿ znajduj±ce siê w okresie dojrzewania a zmagaj±ce siê z problemami natury osobistej oraz wszelakimi trudno¶ciami ¿yciowymi. W procesie socjoterapii podopiecznych najwa¿niejsz± rolê pe³ni umocnienie osobowo¶ci dziecka poprzez konsekwentne d±¿enie do celów rozwojowo - edukacyjnych, mniej istotne jest zg³êbianie do¶wiadczeñ z przesz³o¶ci oraz ³±czenie ich z obecnie funkcjonuj±cymi wzorcami zachowañ. Socjoterapi± nazywamy wiêc proces leczenia maj±cych miejsce u dziecka zaburzeñ a w szczególno¶ci tych dotycz±cych zachowania oraz zahamowania i nadmiernej pobudliwo¶ci a tak¿e niektórych spo¶ród zaburzeñ czysto emocjonalnych. Podstawowym zadaniem procesu socjoterapii jest d±¿enie do realizowania za³o¿onych celów terapeutycznych. Charakter terapeutyczny, który niesie ze sob± socjoterapia ma za zadanie organizowanie takowych sytuacji spo³ecznych w czasie trwania zebrañ grupowych, które to: dostarcza osob± bior±cym udzia³ w zajêciach do¶wiadczeñ korekcyjnych sprzyjaj± wy³adowaniu frustracji emocjonalnych oraz dadz± mo¿liwo¶æ nauki nieznanych umiejêtno¶ci psychologicznych. Elementarn± funkcj± socjoterapii jest wy³adowanie frustracji zebranych w organizmach osób poddanych terapii. Terapia nie oferuje jednak kolejnego spotkania siê z traum±, lecz odreagowanie stresów i napiêæ dziêki przeró¿nym dzia³aniom twórczym, umo¿liwiaj±cym otworzenie siê i danie upustu emocjom w czasie spotkañ z grup± terapeutyczn±. Dzieje siê to dziêki uzewnêtrznieniu w³asnych k³opotów i ciê¿kich prze¿yæ, opowiedzeniu o nich innym ludziom, którzy nie odrzuc±, lecz dadz± im pe³n± akceptacjê i wyrozumia³o¶æ. Pacjenci mog± wyra¿aæ swoje emocje na wiele sposobów, równie¿ ekspresyjny, ¶miej±c siê, p³acz±c i g³o¶no wo³aj±c. Wa¿ne staje siê równie¿ napotkanie sposobno¶ci do doznawania emocji o znaku dodatnim. Socjoterapeuci maj± te¿ za zadanie organizacjê i zaplanowanie do¶wiadczeñ korekcyjnych. Zbieranie nieznanych do¶wiadczeñ, prze¿ywanie odkrywczych wydarzeñ, ca³kowicie ró¿ni±cych siê od wcze¶niejszych, g³ównie podobnym ¼ród³om traumy u³atwia zniwelowanie negatywnego oddzia³ywania na psychospo³eczne dzia³anie jednostki. Istota ich opiera siê na innym zachowaniu ca³ej grupy. Która nie potwierdza wyobra¿eñ oraz oczekiwañ dziecka. Dooko³a nowych zachowañ ma ono mo¿liwo¶æ zmieniania w³asnego obrazu. Najwa¿niejsze s± takie sytuacje, w których to dziecko mo¿e lepiej zapoznaæ siê z samym sob±, doceniæ w³asne atuty, by pó¼niej skorzystaæ z nich w przeró¿nych okoliczno¶ciach ¿yciowych. Socjoterapia pozwala równie¿ na weryfikacjê oraz przeæwiczenie innowacyjnych metod postêpowania a tak¿e zdobycia nieznanych zdolno¶ci, g³ownie dotycz±cych komunikacji miêdzyludzkiej tj. Bycie asertywnym, umiejêtno¶æ w³a¶ciwego decydowania, w razie potrzeby poszukiwanie pomocy. Poza zamierzeniami terapeutycznymi, socjoterapia wype³nia tak¿e inne cele o¶wiatowe i wspomagaj±ce rozwój. Cele edukacyjne obejmuj± zaznajamianie siê z przeró¿nymi problemami, których likwidacja umo¿liwi podopiecznym efektywniejsz± egzystencjê w systemie spo³ecznym. Do tych celów zalicza siê: poznawanie mechanizmów uzale¿nieñ uczenie siê rozró¿niania emocji oraz uczuæ zaznajomienie siê z trudno¶ciami wystêpuj±cymi w spo³eczeñstwie uczenie siê mnemotechnik oraz ró¿norodnych sposobów rozwi±zywania zadañ uczenie siê wype³niania ró¿nych ról spo³ecznych ( syna-córki, wychowanka szkolnego , rówie¶nika) uczenie siê ³agodzenia spiêæ miêdzyludzkich Cele rozwojowe s± ¶ci¶le powi±zane z wiekiem i do¶wiadczeniami poszczególnych osób uczestnicz±cych w zajêciach, poniewa¿ we wszystkich stadiach ¿ycia przewa¿aj± charakterystyczne potrzeby, których zniwelowanie pe³ni wa¿n± rolê w procesie dojrzewania. Dzieci na etapie wczesnoszkolnym i przedszkolnym znamionuje intensywny wysi³ek fizyczny, zabawa na powietrzu, odkrywanie zagadek ¶wiata, chêæ realizowania siê tworzenia oraz potrzeba pomocy od osób doros³ych M³odzie¿ za nadrzêdn± uznaje potrzebê ekspresji i uzewnêtrzniania samego siebie we wszelkich postaciach, g³ównie poprzez literaturê, pragnienia, wyobra¿enia, potrzebê uznania, prywatno¶ci, uniezale¿nienia od innych, uto¿samiania siê z grup± i dzia³añ prospo³ecznych. Ten okres obfituje w zapa¶ci zwi±zane z emocjami, motywacj±, zasadami moralnymi, to w³a¶nie wtedy poznajemy rzeczywisto¶æ i odkrywamy w³asn± to¿samo¶æ. Zajêcia odbywaj±ce siê podczas socjoterapii tworzone s± w oparciu o kryterium wieku i preferencji uczestników, np. oscyluj± wokó³ takich tematów, jak: - rodzina - przyja¼ñ - mi³o¶æ - czas wolny - w³asne aspiracje - ulubione zabawy, etc. Rola prowadz±cego sprowadza siê do upozorowania takich sytuacji, które u³atwi± pacjentom zdanie sobie sprawy ze swoich trudno¶ci i w³asnych barier, a tak¿e posiadanego potencja³u i umiejêtno¶ci modyfikacji niew³a¶ciwych zachowañ i postaw. Struktura zajêæ socjoterapeutycznych Socjoterapia odbywa siê na zasadzie posiadaj±cych ustalony z góry schemat zebrañ grup pacjentów, które przebiegaj± w oparciu o ró¿norodne æwiczenia, zabawy oraz gry. Wszystkie spotkania posiadaj± poszczególne, drobiazgowe cele, pozostaj±ce w stosunku podrzêdno¶ci do celu centralnego, a tak¿e oferuj± mo¿liwo¶ci u³atwiaj±ce zrealizowanie narzuconych sobie zamierzeñ. Cele zajêæ socjoterapeutycznych prowadz±cy osi±ga poprzez zastosowanie okre¶lonej struktury zajêæ i metod wspó³pracy z ogó³em cz³onków grupy. Forma oraz struktura przebiegu zebrañ odnosi siê bezpo¶rednio do poni¿szego schematu: - tradycyjne przywitanie siê, które zapocz±tkowuje kolejne zajêcia, a tak¿e przekazanie wiadomo¶ci o sytuacjach, zaistnia³ych poza czasem i miejscem prowadzenia zajêæ lub te¿ odno¶nie aktualnego stanu emocji cz³onków grupy, - korzystanie z rekreacji, maj±cej za zadanie st³umienie lub pobudzenie, zale¿nie od atmosfery panuj±cej w grupie, æwiczenia i gry psychokorekcyjne, wychowawcze lub zwi±zane z rozwojem, g³ównym zadaniem tego fragmentu zajêæ jest uzyskanie do¶wiadczeñ o charakterze uczuciowym b±d¼ poznawczym, - zakoñczenie/opinia o wszystkich æwiczeniach staje siê konieczno¶ci±, pozwala pos³u¿yæ siê nazewnictwem oraz uzewnêtrzniæ w³asne uczucia i zaobserwowane uwagi, zauwa¿yæ korelacje zachodz±ce pomiêdzy zdarzeniami w grupie a tymi maj±cymi miejsce w powszechnych, codziennych obowi±zkach. Fina³ w postaci rundki i po¿egnania cz³onków grupy koñczy zajêcia. Osoby koordynuj±ce zajêciami dzia³aj± w grupie na zasadzie uczestników, nie pe³ni± roli przywódcy, a postêpowanie m³odych ludzi modeluj± swoim zachowaniem. Nadzorowanie przebiegu spotkañ zmusza prowadz±cego do pe³nej koncentracji uwagi, wytrwa³o¶ci, ¿yczliwo¶ci, wyrozumia³o¶ci, konsekwencji oraz prawdziwo¶ci. Pomocne jest poczucie humoru, gdy¿ ¿art lub dowcip sytuacyjny prowadzi do roz³adowania napiêcia, oczyszczenia atmosfery z negatywnych emocji. Sposoby pracy z grup± Podczas realizacji programów o które oparta jest socjoterapia korzysta siê z wszelakich metod pracy. Ich g³ówn± form± jest praca w kole oraz rundki dooko³a niego jako metoda dzielenia siê z innymi uczestnikami terapii w³asnym do¶wiadczeniem. Struktura ko³a daj ka¿demu z cz³onków grupy mo¿liwo¶æ kontaktu emocjonalnego oraz wzrokowego, równowa¿y statusy spo³eczne, niweluje dystans wiekowy. Ko³o jest niezmiennym elementem prowadzenia socjoterapii zajêciowej na wstêpie i zakoñczeniu ka¿dych zajêæ. Runda wokó³ ko³a jest technik± umo¿liwiaj±c± poszczególnym uczestnikom nazwanie swoich odczuæ. Jest ona czêsto wykorzystywana przy podsumowywaniu poszczególnych æwiczeñ po ich zakoñczeniu. Runda daje mo¿liwo¶æ wypowiedzenia siê ,ale nie zobowi±zuje do tego. Uczestnik nie musi udzielaæ odpowiedzi, prowadz±cy wyra¿a swoje w³asne odczucia jako ostatni. Wypowiedzi uczestników nie s± komentowane. Kolejn± technik± pobudzaj±ca aktywno¶æ grupy jest tzw. "burza mózgów". Chodzi w niej o stworzenie jak najliczniejszej liczby pomys³ów w danym czasie. Wysuwane propozycje mog± byæ rzeczywiste, nierzeczywiste, a czasem nawet absurdalne. Kolejno grupa spo¶ród propozycji wybiera najlepsze. Przy niektórych æwiczeniach praca odbywa siê na ³onie ma³ych 3-5 osobowych grup. Daje ona bezpo¶redni kontakt i mo¿liwo¶æ wypowiedzenia siê. Plastyka jest istotn± form± wyra¿ania siê dla ludzi maj±cych trudno¶ci z mówieniem o sobie i swoich odczuciach. Podczas zajêæ plastycznych uczestnicy czuj± siê swobodnie maj± mo¿liwo¶æ wyra¿enie siebie oraz w³asnych emocji, zrelaksowaæ siê. Dzie³a plastyczne mog± przybieraæ formy abstrakcyjne Inne techniki stosowane podczas socjoterapii to: psychodrama pantomima æwiczenia oraz techniki kszta³tuj±ce wyobra¼niê dzielenie siê swoimi doznaniami poszukiwanie twórczych rozwi±zañ przy zastosowaniu wszelakich technik muzyka i ¶piew Zajêcia socjoterapeutyczne stanowi± cykl spotkañ, które tworz± dynamiczn± ca³o¶æ. Sk³adaj± siê na ni± wyznaczone stadia wspó³pracy grupowej. W fazie pierwszej tworzy siê grupa. Za cel obiera sobie wzajemne przedstawienie cz³onków grup terapeutycznych, a ponadto wspólne sformu³owanie zamierzeñ, okre¶lenie regu³ panuj±cych w grupie, norm, tradycji i rytua³ów wytworzenie odpowiedniego nastroju gwarantuj±cego poczucie bezpieczeñstwa oraz lojalno¶æ wspó³uczestników. Te oferty musz± byæ niezagra¿aj±ce i niewymagaj±ce ca³o¶ciowego, dok³adnej prezentacji siebie. Podstawow± funkcj± tego¿ stadium jest zapewnienie o poczuciu pewno¶ci, wytworzeniu wspó³odczuwania. Prowadzi do tego przys³uchiwanie siê grupie, a tak¿e wdro¿enie kilku elementarnych prawide³ grupowych i regu³ wspólnego przebywania, co powoduje zminimalizowanie napiêcia. Wdro¿enie zasad, które porz±dkuj± ¿ycie grupowe, pozwala na odbywanie siê zajêæ i wype³nienie postawionych sobie zamierzeñ. Funkcjonowanie regulacji zapewnia poczucie bezpieczeñstwa oraz udaremnia ciê¿kie sytuacje i daje mo¿liwo¶æ ich rych³ego rozwi±zania, gdy tylko pojawiaj± siê dewiacyjne postêpowania. Klarownie postawione metody zachowania to g³ównie: - dba³o¶æ o bezpieczeñstwo psychofizyczne poszczególnych uczestników zajêæ, np. "staramy siê byæ dla siebie ¿yczliwi- nie wy¶miewamy siê i nie krytykujemy", - zapewnienie, ¿e "ka¿da osoba ma prawo byæ wys³uchana". Grupa powinna tak¿e przestrzegaæ zasad, mówi±cych o tajemnicy grupowej- to, co robimy, o czym rozmawiamy zostaje w grupie i nie wychodzi poza jej kr±g. Ponadto w¶ród norm grupowych pojawiaj± siê tak¿e takie, jak: "spotykamy siê regularnie i przychodzimy na zajêcia punktualnie", "zwracamy siê do siebie bezpo¶rednio", "zajmujemy siê tym, co siê dzieje tu i teraz, a nie przedtem", "mówimy o swych odczuciach, nie o opiniach". Faza druga nazywana jest odpowiednim stadium pracy, polegaj±cym na wype³nianiu za³o¿onych celów zwi±zanych z terapi±, edukacj± i rozwojem jednostki. Program socjoterapii zawiera zagadnienia uzale¿nieñ, braku pewno¶ci siebie, w³a¶ciwej samooceny, nabywania nowych do¶wiadczeñ. W tym czasie analizujemy wcze¶niej rozpoznane urazy - jednak tylko wtedy, kiedy grupa zdoby³a w³a¶ciwy stopieñ bezpieczeñstwa psychicznego i obopólnego zaufania. Fundamentem tworzenia tego fragmentu zajêæ jest zdiagnozowanie odchyleñ objawiaj±cych siê w zachowaniu i znajduj±cych siê na drugim planie tre¶ci traumy. Koñcow± faz± wspó³pracy z grup± jest postêpuj±ce d±¿enie do finalizacji jej dzia³alno¶ci. Zebrania cz³onków grupy s± bardzo istotnym zdarzeniem. Wspólne spotkania ³±cz± siê dla nich z satysfakcj±, ale tak¿e rodz± smutek, którego ¼ród³em staje siê zakoñczenie zajêæ. Mo¿e pojawiæ siê odczucie osamotnienia i straty. Udzia³ w cyklu zajêæ socjoterapeutycznych daje ka¿demu z uczestników doznanie wzmocnieñ pozytywnych i poczucia oparcia w pozosta³ych uczestnikach terapii. Bibliografia: 1.) Katarzyna Rawicka, "Socjoterapia". Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999r. Polecamy prace o podobnej tematyce Metody wychowawcze-porównanie metody kar i nagród z metod± modelowania Metody i formy pracy dydaktycznej Metody pracy w pedagogice spo³ecznej Praca nauczyciela w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Porównanie warunków pracy w kontek¶cie kulturowym i finansowym. „Jak mówiæ ¿eby dzieci nas s³ucha³y. Jak s³uchaæ, ¿eby dzieci do nas mówi³y” – zarys problematyki Polecamy na dzi¶ Metody badañ pedagogicznych Metody i formy pracy dydaktycznej Komunikacja werbalna i niewerbalna – cechy charakterystyczne oraz bariery komunikacyjne Definicje pedagogiczne Rodzaje i przyczyny wspó³czesnych patologii spo³ecznych Historia wychowania - wyk³ady Komunikacja interpersonalna Metody badañ pedagogicznych Przyczyny, przebieg i skutki uzale¿nieñ (alkoholizm, narkomania, samobójstwa) Zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym |