Tytu³: Metoda Peto Wiadomo¶æ wys³ana przez: buziolka Marzec 16, 2011, 00:05:57 Twórc± metody nazwanej Nauczaniem Kieroowanym by³ wêgierski lekarz, pedagog, fizjoterapeuta Andreas Peto, który wprowadzi³ j± w 1949 roku w Budapeszcie. W stolicy Wêgier utworzony zosta³ pod jego kierownictwem Instytut Osób Niesprawnych Ruchowo, do którego kierowano wszystkie dzieci z podejrzeniem uszkodzenia o.u.n na Wêgrzech. Metoda ta ³±czy w sobie elementy usprawniania spo³ecznego, leczniczego oraz psychologiczno pedagogicznego oddzia³uje, wiêc na dziecko niepe³nosprawne w kilku aspektach naraz:
- Uczy go samodzielno¶ci w codziennym ¿yciu - Zapewnia naukê szkoln± - Uczy komunikacji z innymi lud¼mi - Zapewnia rehabilitacjê posturalno ruchow± Najwa¿niejszym celem metody jest poprawa stanu funkcjonalnego dziecka oraz zapewnienie mu udzia³u w ¿yciu spo³ecznym oraz przygotowanie niepe³nosprawnego dziecka do samodzielnego ¿ycia. Usprawnianie dzieci metod± Peto rozpoczyna siê stosunkowo wcze¶nie. Dzieci trafiaj±ce do o¶rodka poddawane s± szczegó³owemu badaniu przez neurologa, ortopedê, dermatologa, dentystê, audiologa i internistê. Istotn± nowo¶ci± wymy¶lon± przez Wêgra jest tzw. Podstawowy Wzorzec Ruchu. S³u¿y on do diagnozowania napiêcia miê¶niowego i rozwoju psychomotorycznego dziecka. Zgodnie z nim w rozwoju dziecka napiêcie zginaczy jest równie istotne jak napiêcie prostowników i prawid³owy rozk³ad napiêcia zale¿y od ich prawid³owego wspó³dzia³ania. Wed³ug tego wzorca ruchu dziecko utrzymuje koñczyny górne uniesione w górê za¶ koñczyny dolne s± zgiête w biodrach, a tu³ów ma zapewnion± stabilizacje. Naj³atwiej rozwój podstawowego wzorca ruchu mo¿na zaobserwowaæ u dziecka, gdy le¿y ono na plecach i ma mo¿liwo¶æ bawi±c siê nogami integrowaæ prace zgiêciow± i wyprostn± miê¶ni. Dodatkowo u dziecka bada siê tak¿e mo¿liwo¶æ kontaktu spo³ecznego, poziom inteligencji, oraz poziom dojrza³o¶ci spo³ecznej. Aby zapewniæ dziecku wszechstronn± opiekê w 4 letnim procesie nauczania w szko³ach Peto kszta³ci siê ludzi, którzy bêd± w stanie sprostaæ tym oczekiwaniom. Nazwano ich konduktorami , dyrygentami lub przewodnikami. Zgodnie z za³o¿eniami twórców fakt, i¿ dziecko przez ca³y czas ma kontakt z tym samym konduktorem ma nieprzecenione znaczenie. Zadaniem takiej osoby jest realizowanie wyznaczonego programu rehabilitacyjnego, ³±cz±c go jednocze¶nie z ró¿nymi elementami pedagogiki jak np. muzykoterapi± czy terapi± logopedyczn±. Ucz±c dzieci, pos³uguje siê charakterystycznymi æwiczeniami opartymi na zasadach rytmizacji. Wspólnie na g³os opisuj± wykonywan± czynno¶æ a sam konduktor nie æwiczy manualnie z dzieckiem tylko na g³os steruje ruchami, co zwiêksza ¶wiadomo¶æ wykonywanych ruchów. Rytmizacja ma te¿ na celu u³atwienie zapamiêtania wykonywanych poleceñ i poprawê p³ynno¶ci ich wykonywania. Uczy tak¿e poprawnego wymawiania s³ów. Konduktor (przewodnik, dyrygent) opiekuje siê z regu³y grup± ok.5-6 dzieci maj±cych podobne mo¿liwo¶ci funkcjonalne i intelektualne. Zadaniem konduktora jest nauczenie dziecka codziennie nowej umiejêtno¶ci i doskonalenie ju¿ zdobytych. Nauka ta zawarta jest w formie zabawy. Dzieci wykonuj± proste polecenia zdobywaj± nowe do¶wiadczenia i jednocze¶nie ucz± siê samodzielno¶ci. Harmonogram zajêæ dostosowany jest do ka¿dego tak, aby nad±¿y³ za grup± i w wiêkszo¶ci zajmuj± go æwiczenia samoobs³ugi, czyli jedzenia, ubierania siê, czy za³atwiania potrzeb fizjologicznych. Nauczanie w grupie ma wiele zalet. Zmusza dziecko do bycia bardziej aktywnym, zapewnia kontakt z rówie¶nikami, co ma istotne znaczenie zwa¿ywszy, ¿e dzieci s± przez d³ugi okres oddzielone od rodziców i rodzeñstwa. Codzienne æwiczenia rehabilitacyjne wymagaj± specjalnego sprzêtu w postaci mebli i przyrz±dów do æwiczeñ. Wyposa¿enie sali, w której przebywaj± dzieci na pierwszy rzut oka wydaje siê byæ bardzo skromne. Pokój posiada meble specjalnej konstrukcji, które s³u¿± zarówno do æwiczeñ jak i do czynno¶ci dnia codziennego. W sk³ad pomieszczenia wchodzi: - ³ó¿ko, które s³u¿y do spania, jedzenia, gdy zostanie przemeblowane na ³awê oraz do zabawy gdy zajdzie taka potrzeba. - krzes³a ze szczebelkami oparciem i podnó¿kiem Grupa przebywa razem w pomieszczeniu, które s³u¿y im jako sypialnia, sala do zabawy i æwiczeñ oraz pokój mieszkalny. Dziecko posiada w³asne ³ó¿ko do spania, które s³u¿y równie¿ jako stó³, i mata do æwiczeñ. Ka¿dy ze sprzêtów ma, wiêc ró¿norakie zastosowanie. Szczebelkowa budowa mebli u³atwia dziecku wstawanie i utrzymanie pozycji, a zbudowane z listewek krzes³a wykorzystuje siê jako przybory do stania, chodzenia i utrzymywania okre¶lonej pozycji. Tak prosto umeblowana sala u³atwia dziecku poruszanie siê, wykonywanie zadañ i sprzyja utrzymaniu koncentracji. Metoda Peto wymy¶lona na potrzeby dzieci z uszkodzeniami mózgu ze wzglêdu na swoj± wieloaspektowo¶æ i szerokie spektrum dzia³ania, oraz zwa¿ywszy na fakt, ¿e wywiera du¿y wp³yw na rozwój psychospo³eczny dziecka mo¿e pe³niæ wa¿na rolê w ¶wiecie rehabilitacji dzieci z mózgowym pora¿eniem. W metodzie Peto d±¿y siê do integracji oddzia³ywañ polegaj±cych na tym, by przyswajanie nauki szkolnej by³o ³±czone razem z æwiczeniami ruchowymi. Metoda ta jest bardzo skuteczna w usprawnianiu fizycznym dziecka z m.p.d. Stwarza ona warunki do równoleg³ego i pe³nego rozwoju, wywiera równie¿ wp³yw na psychospo³eczne postawy. Zarzuca siê metodzie, i¿ umieszczanie dzieci w o¶rodkach Peto w izolacji od rodziców i ¶rodowiska rówie¶ników, utrudnia w przysz³o¶ci integracjê miêdzykole¿eñsk± oraz psychicznie obci±¿a dziecko. W Polsce Instytut Peto dzia³a obecnie bardzo prê¿nie w Krakowie. |