Napromieniowani
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
  Pokaż wiadomości
Strony: [1] 2 3 ... 12
1  Kina,Teatry.Opery... / Muzyka / Odp: Muzyczne Przemyslenia : Kwiecień 09, 2011, 17:06:23
http://www.youtube.com/watch?v=nd8bZfDY0m4&feature=player_embedded#at=11 Natural Dread Killaz - Uwierzyc w siebie
2  Sport dla NiepeÂłnosprawnych / Sport dla NiepeÂłnosprawnych / Metoda Halliwick wspomagajÂącÂą terapiÂą usprawniania dzieci z poraÂżeniem mĂłzgowym. : Marzec 28, 2011, 21:00:52
Æwiczeniami w wodzie i naukÂą pÂływania osĂłb niepeÂłnosprawnych zajmuje siĂŞ organizacja „PÂływanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dziaÂłajÂąca w Anglii od 1950 roku. Tam teÂż zostaÂła opracowana i sprawdzona metoda, ktĂłra jest stosowana do dziÂś - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki pÂływania i terapii w wodzie dla osĂłb w kaÂżdym wieku, zarĂłwno dla niepeÂłnosprawnych, jak i dla zdrowych.
G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siĂŞ i przebywania  w wodzie, co osiÂąga siĂŞ poprzez nauczenie kontrolowania ruchĂłw gÂłowy, oddychania i utrzymywania rĂłwnowagi w wodzie.
Utrzymanie rĂłwnowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dzÂących w Âśrodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejĂŞtnoÂści psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umoÂżliwia opanowanie zdolnoÂści utrzymania rĂłwnowa¬gi w niestabilnym Âśrodowisku. Po uzyskaniu rĂłwnowagi (stabilnoÂści) moÂżna rozpocz¹Ì kon-trolowany ruch, ktĂłry zapewnia niezaleÂżnoœÌ osoby niepeÂłnosprawnej w Âśrodowisku wodnym.
Filozofia metody
Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umo¿liwienie uczestnikowi osi¹gniêcia maksymalnej niezale¿noœci zarówno w wodzie jak i na l¹dzie. Podstawow¹ umiejêtnoœci¹ w opanowaniu p³ywania jest równowaga. Równowaga zale¿y od kszta³tu i gêstoœci cia³a. P³ywak, zw³aszcza ze schorzeniami neurologicznymi, mo¿e wymagaÌ pomocy, aby uzyskaÌ i utrzymaÌ równowagê. Wsparcia powinien udzielaÌ tylko instruktor wspó³pracuj¹cy indywidualnie z jednym uczniem. Nie u¿ywa siê pomocy wypornoœciowych, poniewa¿ sprzyjaj¹ uzale¿nieniu, które mo¿e znacznie zahamowaÌ d¹¿enie do niezale¿noœci.
Nauka pÂływania wymaga takÂże aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siĂŞ w grupach.

KaÂżdy jest pÂływakiem!
PÂływanie to Âśrodek do osiÂągniĂŞcia niezaleÂżnoÂści,
nie cel sam w sobie.
Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêstoœci cia³a.
NajwaÂżniejsze jest zapewnienie odpowiedniego
wsparcia i asekuracji.
WiêkszoœÌ zajêÌ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak.
Nigdy nie uÂżywa siĂŞ pomocy wypornoÂściowych.
PÂływak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajĂŞciach.
WiêkszoœÌ zajêÌ prowadzi siê w grupach.


Tabela 1: Filozofia Halliwick

Za³o¿enia tej metody odnosz¹ siê nie tylko do technicznej strony nauki p³ywania, ale te¿ do aspektów psychologicznych i spo³ecznych. Tworz¹ zarazem swoist¹ filozofiê Halliwick, której g³ównymi wyznacznikami s¹:
   PoczÂątkowo uczymy „radoÂści w wodzie”, nie stylĂłw pÂływackich,
   KÂładziemy nacisk na umiejĂŞtnoÂści (moÂżliwoÂści), a nie na niepeÂłnosprawnoœÌ,
   KÂładziemy nacisk na radoœÌ i przyjemnoœÌ (wiĂŞkszoœÌ aktywnoÂści jest zabawÂą),
   Nie uÂżywamy Âżadnych pomocy – pÂływakom asystujÂą instruktorzy,
   Uczymy w logicznym porzÂądku, upewniajÂąc siĂŞ, Âże wszystkie kolejne kroki sÂą udoskonalone,
   Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla pÂływaka, zachĂŞcamy do postĂŞpĂłw, ale nie naciskamy,
   Pracujemy w grupach, wtedy pÂływacy zachĂŞcajÂą siĂŞ nawzajem, nowym instruktorom pomagajÂą inni z wiĂŞkszym doÂświadczeniem,
   UÂżywamy imion – wszyscy jesteÂśmy rĂłwni w wodzie,
   Uczymy w wodzie kaÂżdego na tym samym poziomie,
   MyÂślimy pozytywnie – wszyscy,
   CaÂła organizacja opiera siĂŞ na bazie wolontariatu
Nie uÂżywa siĂŞ pomocy do pÂływania, poniewaÂż:
   Pomoce czĂŞsto powodujÂą, Âże twarz nie ma stycznoÂści z wodÂą, a w zwiÂązku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona;
   UtrzymujÂąc gÂłowĂŞ w gĂłrze prowadzÂą do nauki utrzymywania nieprawidÂłowej pozycji ciaÂła, ewentualnie do sÂłabej techniki pÂływania;
   Pomoce uniemoÂżliwiajÂą (hamujÂą) uczenie i doskonalenie pewnych umiejĂŞtnoÂści, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolĂŞ balansu;
   Pomoce nie kompensujÂą asymetrii i bardziej komplikujÂą problemy zwiÂązane z naukÂą kontroli niechcianych ruchĂłw rotacyjnych;
   Pomoce mogÂą prowadziĂŚ do faÂłszywego poczucia bezpieczeĂąstwa i do zbyt duÂżego zaufania;
   Pomoce mogÂą byĂŚ niebezpieczne. MogÂą zatrzymaĂŚ ludzi pod wodÂą. MogÂą takÂże wymkn¹Ì siĂŞ, zÂłamaĂŚ lub przebiĂŚ;
   Pomoce nie pomagajÂą w integracji. PÂływacy o mniejszych umiejĂŞtnoÂściach sÂą od razu zauwaÂżalni, jeÂśli majÂą ubrane naramienniki (skrzydeÂłka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor moÂże uÂżyĂŚ ró¿nych dodatkowych podtrzymaĂą;
   Kiedy podtrzymanie moÂże byĂŚ stopniowo zmniejszane i jeÂśli pÂływak robi postĂŞpy wĂłwczas dyskretna pomoc jest najwaÂżniejsza;
   Ludzie, ktĂłrzy na lÂądzie sÂą uzaleÂżnieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mogÂą poczuĂŚ siĂŞ od nich wolni;
Pomoce wypornoÂściowe nie sÂą tak „adoptowalne” jak instruktor:
-   instruktor moÂże dostosowaĂŚ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb pÂływaka,
-   podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane adekwatnie do aktywnoÂści,
-   podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane w trakcie trwania aktywnoÂści, od caÂłkowitego aÂż do braku w aktywnoÂściach, ktĂłre pÂływak moÂże wykonaĂŚ samodzielnie
Usprawnianie metodÂą Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepeÂłnosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z PoraÂżeniem MĂłzgowym” w Opolu.
ZajĂŞcia odbywajÂą siĂŞ raz w tygodniu w czterech grupach, do ktĂłrych zaklasyfikowane sÂą dzieci w zaleÂżnoÂści od stopnia oswojenia siĂŞ z wodÂą oraz kontroli oddychania.
Przekrój dzieci z mózgowym pora¿eniem uczestnicz¹cych w zajêciach, jest ró¿ny, uwzglêdniaj¹cy zarówno wiek, jak i stopieù uszkodzenia centralnego uk³adu nerwowego. Wiek uczestników waha siê od 6 miesiêcy do 13 lat. Ka¿dy p³ywak ma swojego indywidualnego instruktora, który towarzyszy mu przez ca³y czas trwania zajêÌ. Instruktorem jest najczêœciej rodzic, który przed rozpoczêciem zajêÌ (pierwszym wejœciem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposób prowadzone s¹ zajêcia, jakie s¹ g³ówne za³o¿enia i cele terapii.
Podczas terapii wykorzystywane s¹ ró¿nego rodzaju techniki wspomagaù w zale¿noœci od rodzaju stopnia niepe³nosprawnoœci. Techniki maj¹ na celu m.in. u³atwianie prawid³owego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobów zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania równowagi, osi¹gania pozycji bezpiecznego oddychania.
Podczas zajĂŞĂŚ stosuje siĂŞ ró¿ne formacje i pÂłynnie przechodzi siĂŞ z jednej do drugiej (np.: koÂło – w¹¿ – linia – w¹¿ – koÂło). W tych formacjach instruktorzy i pÂływacy ustawiajÂą siĂŞ na przemian obok siebie lub jeden za drugim.
Podczas ka¿dej sesji zwraca siê szczególn¹ uwagê na dobre samopoczucie p³ywaka, musi on w pe³ni odczuwaÌ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawieraj¹ elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siê osi¹gania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osi¹gn¹Ì znajduj¹c siê w innych pozycjach i jak kontrolowaÌ wydech, nawet jeœli twarz jest pod wod¹. Równie wa¿nym aspektem jest nauka kontroli równowagi, specyficzna dla ka¿dego p³ywaka i zale¿na m.in. od rodzaju i stopnia niepe³nosprawnoœci. To wszystko prowadzi do osi¹gniêcia jak najwiêkszej niezale¿noœci oraz absolutnego poczucia bezpieczeùstwa, które oparte s¹ na gruntownej znajomoœci œrodowiska wodnego i zdolnoœci swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów.
Poprzez zabawy i gry pÂływacy bardzo szybko przystosowujÂą siĂŞ do Âśrodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siĂŞ, ktĂłra zachĂŞca do bycia bardziej niezaleÂżnym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywnoÂści oraz przezwyciĂŞÂża zahamowania.
3  Kina,Teatry.Opery... / Muzyka / Muzyczne Przemyslenia : Marzec 25, 2011, 19:05:54
http://www.youtube.com/watch?v=K8U9OhAYeKw&feature=related
4  POEZJA I OPOWIADANIA / POEZJA I OPOWIADANIA / Wiosna Budzi siĂŞ do Âżycia : Marzec 25, 2011, 18:58:55
Wiosna Budzi siĂŞ do Âżycia
wystarczy jeden promyk sÂłoĂąca
zieleniÂąca siĂŞ trawa
a czÂłowiekowi juÂż jest weselej
na pewne rzeczy staramy siĂŞ
inaczej patrzeĂŚ
wraz z wiosnÂą
mamy wiĂŞcej siÂł i chĂŞci

Wiersz Mojego Autorstwa
5  Zdrowie i Uroda. / Lecznicze ZioÂła / Balsam PeruwiaĂąski : Marzec 24, 2011, 20:53:41
Balsam peruwiaĂąski (Balsamum Peruvianum), to wydzielina drzewa Myroxylon balsamum (nazwa polska – woniawiec balsamowy) z rodziny Motylkowatych. Jego nazwa jest mylÂąca – nie pochodzi on bowiem z Peru. Jednym z g³ównych obszarĂłw wystĂŞpowania woniawca jest lesisty obszar w San Salvador, nad Oceanem Spokojnym, zwany teÂż „wybrzeÂżem balsamicznym”. Przymiotnik „peruwiaĂąski” balsam otrzymaÂł dlatego, iÂż jednym z g³ównych portĂłw na szlaku exportowym tego surowca byÂł peruwiaĂąski port Callao w Limie. Drzewo produkuje wydzielinĂŞ w sposĂłb naturalny, jednak w niewielkich iloÂściach. MetodÂą przemysÂłowÂą balsam peruwiaĂąski pozyskiwany jest na skutek uszkodzeĂą mechanicznych lub termicznych. PatologicznÂą wydzielinĂŞ otrzymuje siĂŞ poprzez zdjĂŞcie kory, naciĂŞcie i przypalanie pnia drzewa. Balsam zbiera siĂŞ do mokrych szmatek, ktĂłre po nasiÂąkniĂŞciu wygotowuje siĂŞ i wyciska.

   Surowiec jest gĂŞstÂą, ciemnÂą i nie wysychajÂącÂą cieczÂą. Jego g³ównym skÂładnikiem jest cynameina – frakcja olejkowa bĂŞdÂąca mieszaninÂą benzoesanu benzylu i cynamonianu benzylu. Ma on przyjemny zapach, przypominajÂący waniliĂŞ i cynamon.

   Balsam ma wÂłaÂściwoÂści odkaÂżajÂące, przeciwroztoczowe (m.in. przeciwÂświerzbowe), przeciwzapalne i pobudzajÂące ziarninowanie. Stosowany jest najczĂŞÂściej zewnĂŞtrznie w chorobach skĂłry – w szczegĂłlnoÂści w przypadku odmroÂżeĂą, odleÂżyn, owrzodzeĂą i hemoroidĂłw. Na rynku dostĂŞpnych jest szereg preparatĂłw gotowych stosowanych w tych schorzeniach i zawierajÂących balsam peruwiaĂąski – m.in. Balsolan, Hemorectal, Rectosec czy Neo-Aesculan. Balsam poprawia kr¹¿enie skĂłrne, dlatego teÂż bywa skÂładnikiem maÂści stosowanych do nacieraĂą w przebiegu infekcji (preparaty gotowe to np. Pulmex, Depulol). Ze wzglĂŞdu na ww. kr¹¿enie stosuje siĂŞ go rĂłwnieÂż w kompozycjach na skĂłrĂŞ gÂłowy w przypadku Âłysienia na tle troficznym.

 
Fot. 1 -  Balsam peruwiaĂąski rozpuszcza siĂŞ w alkoholu i moÂże byĂŚ stosowany w postaci pÂłynu.
 
   CzĂŞÂściej niÂż roztwory zastosowanie znajdujÂą maÂści (zwykle stosowane stĂŞÂżenia to 5-20%) i czopki.

   Niestety surowiec moÂże wywoÂływaĂŚ alergie kontaktowe. Jego wÂłaÂściwoÂści alergizujÂące zostaÂły wykorzystane w testach pÂłatkowych jako wskaÂźnik alergii na kosmetyki.
  Ze wzglĂŞdu na przyjemny zapach balsam peruwiaĂąski jest powszechnie stosowany w przemyÂśle spoÂżywczym i kosmetycznym oraz perfumeryjnym. MoÂże siĂŞ znaleŸÌ nawet w lepszych gatunkach tytoniu, czy papieru toaletowego.

Rp. Unguentum Kocha
Balsami peruv.
Parrafinum liq. aa 1,0
Vaselini albi ad 80,0
M.f.ung.

   W przepisie tym parafina ciekÂła bywa niekiedy zastĂŞpowana roztworem silolu. MaœÌ przyspiesza gojenie siĂŞ ran.

 
Fot. 2 - Balsam peruwiaĂąski czasami tworzy niezgodnoÂści i wydziela siĂŞ z preparatu.
 
   Balsam peruwiaĂąski nie miesza siĂŞ dobrze z olejami mineralnymi  (np. z parafinÂą z powyÂższej recepty). W recepturze powinien byĂŚ rozcierany raczej z olejem rycynowym, gdyÂż po takim przygotowaniu bez problemu ³¹czy siĂŞ z podÂłoÂżami maÂściowymi. Preparacja z Oleum Ricini zapobiega takÂże wydzielaniu siĂŞ balsamu peruwiaĂąskiego z maÂści zawierajÂących siarkĂŞ. Podobnie wyglÂąda przygotowywanie czopkĂłw – balsam nie miesza siĂŞ dobrze z olejem kakaowym i moÂże wydzielaĂŚ z przygotowanego juÂż leku. Natomiast jego mieszanina z olejem rÂącznikowym tworzy po po³¹czeniu z olejem kakaowym trwa³¹ emulsjĂŞ. Oleum Ricini umoÂżliwia rĂłwnieÂż bezproblemowe po³¹czenie tego surowca ze smalcem wieprzowym.
 

 
Fot. 3 - Balsam peruwiaĂąski nie miesza siĂŞ dobrze
z olejami mineralnymi (prĂłbka po lewej).
Du¿o lepiej balsam ³¹czy siê z olejem r¹cznikowym (próbka po prawej).
 
Rp. Unguentum Nigrum (maœÌ Mikulicza, maœÌ lapisowa, Unguentum argenti nitrici cum balsamo peruviano)
Argenti nitratis 1,0
Balsami peruviani 10,0
Vaselini flavi ad 30,0
M.f.ung.

   Azotan srebra naleÂży rozpuÂściĂŚ w kilku kroplach wody (okoÂło 2 gramy), a balsam peruwiaĂąski rozetrzeĂŚ w 10,0 g oleju rycynowego.

   Receptura powyÂższa ta zostaÂła opracowana przez Jana Mikulicza-Radeckiego, wybitnego wrocÂławskiego lekarza, uwaÂżanego za pioniera nowoczesnej chirurgii. Stosowana jest na trudno gojÂące siĂŞ rany oraz jako Âśrodek bakteriobĂłjczy. MoÂżliwoœÌ po³¹czenia balsamu peruwiaĂąskiego z azotanem srebra jest szczegĂłlnie wartoÂściowa w przypadku leczenia opornego trÂądziku z nasilonym zakaÂżeniem bakteryjnym lub roztoczowym.
http://www.aptekarzpolski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=401&Itemid=85
6  RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / Narodowy dzieĂą Âżycia juÂż 24 marca! Inaugurujemy kampaniĂŞ! : Marzec 24, 2011, 18:15:00
24 marca po raz kolejny obchodzimy Narodowy DzieĂą ÂŻycia – ÂświĂŞto powoÂłane uchwa³¹ Sejmu RP. Tym razem motywem przewodnim dnia jest wzmacnianie wiĂŞzi miĂŞdzypokoleniowej miĂŞdzy wnukami a dziadkami. Chcemy pokazaĂŚ, jak waÂżne sÂą rodziny wielopokoleniowe i jak istotna jest rola starszego pokolenia. OgĂłlnopolska kampania obejmuje reklamy telewizyjne, dziaÂłania medialne, lokalne obchody organizowane przez gminy i organizacje pozarzÂądowe oraz konkurs Tulipany Narodowego Dnia ÂŻycia. TwarzÂą tegorocznej kampanii jest Jan Kobuszewski z rodzinÂą.

W opinii 87 proc. PolakĂłw ludzie starsi sÂą potrzebni innym, a aÂż 97 proc. z nas docenia rolĂŞ dziadkĂłw i babĂŚ w rodzinie. Jak wynika z badaĂą, szacunek do starszego pokolenia roÂśnie: z poziomu  35 proc. w 1998 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siĂŞ szanuje) do 64 proc. w 2009 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siĂŞ szanuje).

Na tegoroczne obchody, koordynowane przez fundacjê Narodowego Dnia ¯ycia, sk³ada siê ze spotów z Janem Kobuszewskim w roli g³ównej, emitowanych w programie 1 TVP i kampania i plakatowa w ca³ej Polsce (20.000 plakatów). Organizatorzy prowadz¹ tak¿e dzia³ania medialne zmierzaj¹ce do uœwiadomienia roili dziadków we wspó³czesnej Polsce.

W Narodowy DzieĂą ÂŻycia w³¹czajÂą siĂŞ aktywnie gminy i organizacje pozarzÂądowe. We wspó³pracy – ÂściÂślejszej lub luÂźniejszej – z komitetem NDÂŻ i wspierajÂąc siĂŞ ogĂłlnopolskÂą kampaniÂą, organizujÂą ró¿norodne lokalne dziaÂłania, m. in. festyny, konkursy czy akcje edukacyjne. W tym roku akces do programu zgÂłosiÂło ok.30 jednostek samorzÂądowych i kilkanaÂście organizacji.

24 marca, w Narodowy DzieĂą ÂŻycia, w warszawskich Arkadach Kubickiego odbĂŞdzie siĂŞ uroczysta gala, na ktĂłrej zostanÂą wrĂŞczone – po raz pierwszy – Tulipany Narodowego Dnia ÂŻycia: nagrody dla zasÂłuÂżonych dla propagowania Âżycia i rodziny dziennikarzy, artystĂłw, inicjatyw spoÂłecznych oraz samorzÂądĂłw. Nagrody przyzna jury zÂłoÂżone miĂŞdzy innymi z naukowcĂłw, dziaÂłaczy spoÂłecznych i artystĂłw.

Narodowy DzieĂą ÂŻycia to ÂświĂŞto, uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 2004 roku. W ubiegÂłych latach obchody odbywaÂły siĂŞ m.in. pod hasÂłami: „Dom peÂłen skarbĂłw”, „ByĂŚ ojcem - rola Âżycia”, „Razem na zawsze”, „Jestem mamÂą – to moja kariera” oraz "Stawiam na rodzinĂŞ".

RozpoczynajÂąc powaÂżnÂą ogĂłlnonarodowÂą debatĂŞ postulujemy jednoczeÂśnie rozwiÂązanie ustawodawcze, polegajÂące na systemie progresywnych (znaczÂąco rosnÂących) ulg podatkowych na kaÂżde kolejne dziecko w  rodzinie.

ÂŹrĂłdÂło http://www.dzienzycia.pl/aktualnosci,68,1.html
7  RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / OrĂŞdzie Matki BoÂżej z La Salette : Marzec 20, 2011, 22:16:42
JeÂżeli mĂłj lud nie zechce siĂŞ poddaĂŚ, bĂŞdĂŞ zmuszona puÂściĂŚ ramiĂŞ mojego Syna. Jest ono tak mocne i tak ciĂŞÂżkie, Âże nie zdoÂłam go dÂłuÂżej podtrzymywaĂŚ. Od jak dawna juÂż cierpiĂŞ za was. ChcÂąc, by mĂłj Syn was nie opuÂściÂł, jestem zmuszona ustawicznie Go o to prosiĂŚ, a wy sobie nic z tego nie robicie. ChoĂŚbyÂście nie wiem jak siĂŞ modlili i nie wiem co czynili, nigdy nie zdoÂłacie wynagrodziĂŚ trudu, ktĂłrego siĂŞ dla was podjĂŞÂłam.

Da³am wam szeœÌ dni do pracy, siódmy zastrzeg³am sobie i nie chc¹ mi go przyznaÌ. To w³aœnie czyni tak ciê¿kim ramiê mojego Syna. WoŸnice przeklinaj¹c wymawiaj¹ Imiê mego Syna. Te dwie rzeczy tak bardzo obci¹¿aj¹ ramiê mego Syna.

JeÂżeli zbiory siĂŞ psujÂą, to tylko z waszej winy. PokazaÂłam wam to zeszÂłego roku na ziemniakach, ale nic sobie z tego nie robicie. Przeciwnie, znajdujÂąc zepsute ziemniaki, przeklinaliÂście, wymawiajÂąc wÂśrĂłd przekleĂąstw ImiĂŞ mojego Syna. BĂŞdÂą siĂŞ one psuÂły nadal, a tego roku na BoÂże Narodzenie nie bĂŞdzie ich wcale.

A¿ do tej chwili Matka Bo¿a mówi³a po francusku. Dzieci zaœ nie chodzi³y do szko³y i nie rozumia³y jêzyka francuskiego. Maksymin rozumia³ tylko parê s³ów. Melania prawie nic. Gdy dziewczynka chcia³a zapytaÌ ch³opca, co to wszystko znaczy, Najœwiêtsza Dziewica przerwa³a jej, mówi¹c:

Ach, moje dzieci, wy nie rozumiecie po francusku, zaraz wam to powiem inaczej.

Od tej chwili PiĂŞkna Pani, bo tak nazwaÂły JÂą dzieci, mĂłwiÂła narzeczem z okolic Corps:

Je¿eli macie zbo¿e, nie trzeba go zasiewaÌ, bo wszystko, co posiejecie, zjedz¹ robaki. A je¿eli coœ wyroœnie, obróci siê w proch przy m³óceniu. Nastanie wielki g³ód, lecz zanim to nast¹pi, dzieci poni¿ej lat siedmiu bêd¹ dostawa³y dreszczów i bêd¹ umieraÌ na rêkach trzymaj¹cych je osób. Inni bêd¹ cierpieÌ z powodu g³odu. Orzechy siê zepsuj¹, a winogrona zgnij¹.

NastĂŞpnie PiĂŞkna Pani przerwaÂła na chwilĂŞ wygÂłaszanie OrĂŞdzia i w tym czasie wyznaÂła kaÂżdemu z dzieci tajemnicĂŞ w jĂŞzyku francuskim, a potem mĂłwiÂła dalej w narzeczu:

JeÂżeli siĂŞ nawrĂłcÂą, kamienie i skaÂły zamieniÂą siĂŞ w sterty zboÂża, a ziemniaki same siĂŞ zasadzÂą. Czy dobrze siĂŞ modlicie, moje dzieci?

Nie, proszĂŞ Pani, nie bardzo - szczerze odpowiedziaÂły dzieci.

Ach, moje dzieci, trzeba siê dobrze modliÌ, rano i wieczorem. Je¿eli nie macie czasu, odmawiajcie przynajmniej Ojcze nasz i Zdrowaœ Maryjo, a je¿eli bêdziecie mog³y, módlcie siê wiêcej. Na Mszê œwiêt¹ chodzi zaledwie kilka starszych niewiast. Inni pracuj¹ w niedziele przez ca³e lato, a w zimie, gdy nie wiedz¹, czym siê zaj¹Ì, id¹ na Mszê œwiêt¹ jedynie po to, by sobie drwiÌ z religii. W czasie wielkiego postu jedz¹ miêso jak psy.

Przed zakoùczeniem swego Orêdzia, Piêkna Pani przypomnia³a jeszcze Maksyminowi pewien drobny szczegó³ z jego ¿ycia, o którym nikt nie móg³ wiedzieÌ.

Moje dzieci, czy widziaÂłyÂście kiedyÂś zepsute zboÂże?

"O nie, proszĂŞ Pani" - odpowiedziaÂły dzieci bez zastanowienia.

Lecz ty moje dziecko, musia³eœ je widzieÌ ze swoim ojcem, pewnego razu w okolicy Coin. W³aœciciel pola powiedzia³ wówczas do twego ojca: "ChodŸcie zobaczyÌ, jak moje zbo¿e siê psuje". Poszliœcie razem. Twój ojciec wzi¹³ dwa lub trzy k³osy w d³onie, pokruszy³ je i wszystko obróci³o siê w proch. Wracaliœcie póŸniej do domu. Kiedy byliœcie oko³o godziny drogi od Corps, ojciec da³ ci kawa³ek chleba mówi¹c: "Masz dziecko, jedz jeszcze chleb w tym roku, bo nie wiem, czy kto bêdzie go jad³ w roku przysz³ym, je¿eli zbo¿e bêdzie siê dalej tak psu³o".

A Maksymin odpowiedziaÂł: "RzeczywiÂście tak byÂło, proszĂŞ Pani, przed chwilÂą o tym nie pamiĂŞtaÂłem". PiĂŞkna Pani koĂączÂąc swoje OrĂŞdzie, powtĂłrzyÂła dzieciom dwukrotnie polecenie:
 
8  Kina,Teatry.Opery... / KINO / Odp: filmy : Marzec 17, 2011, 19:31:11
Jan PaweÂł II. SzukaÂłem Was...


PeÂłnometraÂżowy film dokumentalny o Âżyciu i przesÂłaniu, jakie pozostawiÂł po sobie Jan PaweÂł II. Film jest prĂłbÂą scalenia kluczowych chwil pontyfikatu Wielkiego PapieÂża.
9  Zdrowie i Uroda. / NowoÂści / Genetyczne obciążenie płodu zespołem Downa : Marzec 17, 2011, 17:54:14
Naukowcy opracowuj¹ proste badanie krwi, które ma wykrywaÌ genetyczne obci¹¿enie p³odu zespo³em Downa. Nowy test prenatalny s³u¿¹cy wykryciu obci¹¿enia genetycznego p³odu zespo³em Downa mo¿e oznaczaÌ koniec z zasadniczym dylematem ka¿dej kobiety w ci¹¿y, czy powinna ona zdecydowaÌ siê na testowanie swojego nienarodzonego dziecka pod k¹tem zdiagnozowania tej wrodzonej wady genetycznej.
10  SÂłowa na dobry poczÂątek.. / OCHOTNICY PISZÂĄCY W NASZEJ "KRAINIE MYÂŚLI OSÓB NIEPEÂŁNOSPRAWNYCH"... / Odp: forum : Marzec 17, 2011, 15:40:26
Bardzo wam dziekuje za zaoferowana pomoc  i ciesze sie ze tak z checia:))
11  SÂłowa na dobry poczÂątek.. / OCHOTNICY PISZÂĄCY W NASZEJ "KRAINIE MYÂŚLI OSÓB NIEPEÂŁNOSPRAWNYCH"... / Odp: Forum podlega portalowi www.unorbiego.pl : Marzec 17, 2011, 15:37:10
To prawda, im nas wiĂŞcej tym lepiej zapraszamy!!!
12  Poznajemy siĂŞ / WITAMY SIÊ / Odp: poznajmy sie : Marzec 16, 2011, 18:10:31
Witam was wszystkich mam nadzieje ze zechcecie mi pomoc wprowadzeniu tego forum
13  Poznajemy siĂŞ / WITAMY SIÊ / Odp: poznajmy sie : Marzec 16, 2011, 18:07:41
Witam was serdecznie:))
14  Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia Manualna : Marzec 16, 2011, 17:18:25
Terapia manualna jako praktyczna czêœÌ medycyny zajmuje siê badaniem i leczeniem zaburzeù czynnoœci ró¿nych struktur uk³adu ruchu, a w szczególnoœci krêgos³upa. Przed przyst¹pieniem do terapii przeprowadza siê z pacjentem wywiad lekarski oraz badanie palpacyjne i funkcjonalne narz¹du ruchu. Badanie to odbywa siê zarówno w spoczynku jak i podczas ruchów czynnych oraz biernych. S¹ to ruchy bierne fizjologiczne, czyli z³o¿one z toczenia i œlizgu powierzchni stawowych, oraz bierne naœladuj¹ce "gr¹ stawow¹" ( wg Mennella - joint play ), czyli specyficzne dla ka¿dego stawu przemieszczania powierzchni chrz¹stki stawowej.
Terapeuta ocenia wygl¹d i konsystencjê tkanek miêkkich, zakres i jakoœÌ ruchu elementów kostnych oraz charakter oporów wystêpuj¹cych podczas przemieszczania poszczególnych struktur uk³adu ruchu wzglêdem siebie. Bada ruchy bierne krêgos³upa i ocenia odpowiedzi uk³adu ruchu na czynniki szkodliwe dla struktur tego uk³adu.

       Sam zabieg terapii manualnej jest caÂłkowicie bezbolesny, a dziĂŞki odpowiednim pozycjom uÂłoÂżeniowym pacjenta i technice osiÂąga siĂŞ zamierzony efekt leczniczy.

       Zmiany funkcjonalne w ukÂładzie ruchu, stanowiÂące przyczynĂŞ zespoÂłu bĂłlowego, ustĂŞpujÂą po jednym lub kilku zabiegach manualnych.

       Zabiegi przyczyniajÂą siĂŞ do skrĂłcenia czasu leczenia, z jednoczesnym zwiĂŞkszeniem sprawnoÂści ruchowej i zdolnoÂści do podjĂŞcia pracy zawodowej, przy rĂłwnoczesnym ograniczeniu leczenia farmakologicznego.

Zabiegi terapii manualnej skutecznie leczÂą miĂŞdzy innymi :

  bĂłle gÂłowy i karku

  bĂłle korzonkowe

  rwĂŞ kulszowÂą

  schorzenia bioder oraz koĂączyn gĂłrnych i   
     dolnych

  dolegliwoÂści typu migrenowego

  wady postawy ( np. skoliozy )

  zaburzenia snu

  bĂłle stawĂłw krĂŞgosÂłupa i koĂączyn

         Aby przygotowaĂŚ pacjenta do zabiegu, a potem utrwaliĂŚ efekt leczniczy zabiegĂłw terapii manualnej i dziaÂłaĂŚ profilaktycznie stosuje siĂŞ masaÂże lecznicze, poizometrycznÂą relaksacjĂŞ miĂŞÂśni oraz ĂŚwiczenia rozluÂźniajÂące lub wzmacniajÂące konkretne partie miĂŞÂśni caÂłego ciaÂła.
Pacjent otrzymuje szereg informacji dotyczÂących czynnoÂści Âżycia codziennego np. sposĂłb spania, siedzenia, podnoszenia ciĂŞÂżkich przedmiotĂłw itp. Oraz zestawy ĂŚwiczeĂą do wykonywania w domu. Wyznaczona jest wizyta kontrolna dla sprawdzenia skutecznoÂści leczenia i skorygowania toku leczenia domowego.


 
15  Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia pedagogiczna : Marzec 16, 2011, 15:22:00
Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacj¹ lub zajêciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne dzia³ania maj¹ce na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniaj¹cym ró¿nego rodzaju nieprawid³owoœci rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje siê poprzez odpowiednie oddzia³ywania specjalistyczne o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym. Jest to szczególnie wa¿ne na pocz¹tku kariery szkolnej dziecka.

Brak osi¹gniêÌ w nauce, czêste niepowodzenia zazwyczaj wi¹¿¹ siê z trudnoœciami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnoœciach szkolnych i odnosz¹ siê do dzieci o:

- inteligencji przeciĂŞtnej i niÂższej niÂż przeciĂŞtna,

- z zak³óceniami funkcji wzrokowych i s³uchowych,

- z zak³óceniami i opóŸnieniami rozwoju ruchowego razem z zak³óceniami procesu lateralizacji,

- o zaburzonym rozwoju procesĂłw emocjonalno – motywacyjnych,

- z zaburzeniami mowy,

- z zaburzeniami zdolnoÂści matematycznych,

- z zaburzeniami dynamiki procesĂłw nerwowych.

TrudnoÂściom szkolnym czĂŞsto towarzyszÂą takÂże trudnoÂści wychowawcze, zaburzenia aktywnoÂści, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji spoÂłecznych.

Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zak³óceniami rozwojowymi mo¿liwoœci wszechstronnego rozwoju.

W celu eliminowania niepowodzeĂą szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji oddziaÂływuje siĂŞ za pomocÂą ÂśrodkĂłw pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudnoÂści dzieci w uczeniu siĂŞ.

TerapiĂŞ pedagogicznÂą prowadzi siĂŞ w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestnikĂłw zajĂŞĂŚ wynosi od 2 do 5 uczniĂłw), by spowodowaĂŚ okreÂślone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejĂŞtnoÂściach dziecka.

W szkole terapia pedagogiczna odbywa siĂŞ zazwyczaj w postaci zajĂŞĂŚ korekcyjno - kompensacyjnych i wyrĂłwnawczych.

Celem terapii pedagogicznej jest:

- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych

- WyrĂłwnywanie brakĂłw w wiadomoÂściach i umiejĂŞtnoÂściach uczniĂłw

- Eliminowanie niepowodzeĂą szkolnych oraz ich emocjonalnych i spoÂłecznych konsekwencji - dzieci wymagajÂą wyrĂłwnywania brakĂłw w sferze psychicznej w skutek doÂświadczania negatywnych ocen i kar, a wiĂŞc zainteresowanie ich tym co jest dla nich atrakcyjne i moÂżliwe do osiÂągniĂŞcia oraz dostrzeganie uzdolnieĂą, sukcesĂłw i pozytywnych cech.

ZajĂŞcia prowadzÂą nauczyciele posiadajÂący przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.








ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ

Zasada 1:
Indywidualizacji ÂśrodkĂłw i metod oddziaÂływania korekcyjnego

- Dla kaÂżdego dziecka w grupie dobieramy indywidualny (inny) program.

- Dobieramy indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do moÂżliwoÂści konkretnego dziecka.

- W toku zajĂŞĂŚ kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.

- Pomagamy w przezwyciĂŞÂżaniu trudnoÂści.

- Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne.


Zasada 2:
Powolnego stopniowania trudnoœci w nauce czytania i pisania, uwzglêdniaj¹cego z³o¿onoœÌ tych czynnoœci i mo¿liwoœci percepcyjne dziecka

- Stosujemy stopniowanie trudnoÂści w zakresie objĂŞtoÂści i przystĂŞpnoÂści opracowywanego materiaÂłu.

- Przechodzimy od ĂŚwiczeĂą prostych, obejmujÂących niewielki zakres materiaÂłu do zÂłoÂżonych wymagajÂących opracowania duÂżych partii materiaÂłu dydaktycznego.

- Przechodzimy do zadaĂą trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wczeÂśniejsze, Âłatwiejsze.

- Æwiczymy tak d³ugo dan± umiejêtno¶æ, dopóki terapeuta nie ma poczucia, ¿e dziecko wykonuje j± sprawnie.

- Nie ma czasowych reguÂł (rygorĂłw) ĂŚwiczenia danej umiejĂŞtnoÂści.


Zasada 3:
Korekcji zaburzeù: Ìwiczenie przede wszystkim funkcji najg³êbiej zaburzonych i najs³abiej opanowanych umiejêtnoœci

- Im g³êbiej zaburzona dana funkcja tym wiêksza podatnoœÌ na zmêczenie dziecka, uwa¿amy by do tego nie dosz³o.

- Nie Ìwiczymy tylko jednej funkcji, bo mo¿e dojœÌ do przetrenowania, zniechêcenia i powrotu do z³ych nawyków.

- Wskazana przemiennoœÌ Ìwiczeù - najg³êbiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja s³uchowa z wzrokow¹.

- W Ìwiczeniu czytania i pisania - ³¹czenie ich w jednym zdaniu.

- Stosujemy przerwy na odpoczynek.



Zasada 4:
Kompensacji zaburzeù: ³¹czenie Ìwiczeù funkcji zaburzonych z Ìwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia w³aœciwych mechanizmów kompensacyjnych

- Funkcje sprawniejsze wspierajÂą czynnoÂści funkcji zaburzonych.

- Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.


Zasada 5:
SystematycznoÂści

- ZajĂŞcia powinny odbywaĂŚ siĂŞ codziennie; lepiej 3x 20 minut niÂż 1 dÂługie 60 minut.

- Przerwy w zajĂŞciach powodujÂą regres.

- Najbardziej mĂŞczÂące ĂŚwiczenia percepcji sÂłuchowej: nie powinny trwaĂŚ kaÂżdorazowo dÂłuÂżej niÂż kilka minut. MoÂżna jednak do nich kilkakrotnie wracaĂŚ podczas zajĂŞĂŚ, w przerwach stosujÂąc inny rodzaj ĂŚwiczeĂą.


Zasada 6:
CiÂągÂłoÂści oddziaÂływania psychoterapeutycznego

- DziaÂłania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyĂŚ zabiegom dydaktycznym przez caÂły czas trwania zajĂŞĂŚ terapii pedagogicznej.

- W pierwszym okresie dziaÂłania psychoterapeutyczne powinny byĂŚ dominujÂące.

- PeÂłniÂą funkcje profilaktyczne - chroniÂą przed dalszymi negatywnymi nastĂŞpstwami niepowodzeĂą szkolnych.






ORGANIZACJA DZIA£AÑ TERAPEUTYCZNYCH


1. Planowanie

PlanujÂąc pracĂŞ terapeutycznÂą naleÂży :

- ZdiagnozowaĂŚ przejawy i przyczyny trudnoÂści szkolnych dziecka

- OpracowaĂŚ ramowy indywidualny planu pracy z dzieckiem.

- ZaprogramowaĂŚ kolejne jednostki zajĂŞciowe


Plan powinien zawieraĂŚ:

- Æwiczenia korekcyjne zaburzonych funkcji

- Æwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonej w koordynacji z bardziej sprawnymi

- Æwiczenia relaksacyjne i odpoczynkowe

- OddziaÂływania psychoterapeutyczne


2. Etapy terapii


a) Etap przygotowawczy - pracujemy z dzieckiem na materiale konkretnym - obrazki i abstrakcyjnym - litery i figury geometryczne. Kszta³tujemy dojrza³oœÌ dziecka do nauki czytania i pisania poprzez wykonywanie:


Æwiczeñ usprawniaj±cych ogólne sprawno¶ci ruchowe i sprawno¶ci manualne:

- Æwiczenia ogólnej sprawno¶ci ruchowej

- Æwiczenia sprawno¶ci ruchowej

- Æwiczenia rozmachowe

- Æwiczenia manualne - usprawnianie ma³ych ruchów rêki

- Æwiczenia graficzne

Æwiczenie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej , które wp³ywa na opanowanie umiejêtno¶ci czytania i pisania (æwiczenia manualne pod kontrol± wzroku, æwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej):

- SpostrzegawczoœÌ

- Analiza wzrokowa

- Synteza wzrokowa

- KierunkowoœÌ

- PamiĂŞĂŚ wzrokowa


Æwiczenie funkcji s³uchowej:

- Æwiczenia wra¿liwo¶ci s³uchowej

- Koncentracja na bodÂźcach

- Ró¿nicowanie dŸwiêków (otoczenia, nazwy liter - g³oski)

- PamiĂŞĂŚ sÂłuchowa

- Æwiczenia rytmiczne

- Æwiczenia s³uchu fonematycznego i fonetycznego (wyodrêbnianie, ró¿nicowanie, artykulacja)


b) Terapia w³aœciwa - Ìwiczenie nauki czytania i pisania na materiale obrazkowo - literowym (³¹czenie liter w sylaby i s³owa). Po zakoùczeniu tego etapu dziecko umie czytaÌ, rozumie to co czyta, przepisuje, napisze z pamiêci proste s³owa.






PRZYK£ADY ÆWICZEÑ WYKORZYSTYWANYCH W TERAPII PEDAGOGICZNEJ


POMOCE DYDAKTYCZNE


1. 3 komplety obrazków przedstawiaj±cych np.: LODY O£ÓWEK CZAPKA ZESZYT SZCZOTECZKA PIER¦CIONEK WAZON
CIASTKO KWIAT PASTA SZALIK SAMOCHÓD MOTORÓWKA

2. Komplet kartonikĂłw z nazwami obrazkĂłw (liczba pojedyncza i mnoga)
3. Komplet kartonikĂłw z napisami iloÂści gÂłosek , liter i sylab
4. Komplet kartonikĂłw z samogÂłoskami
5. Krzy¿ówki - "uzupe³nianki"



ÆWICZENIA


Æwiczenie percepcji wzrokowej i pamiêci wzrokowej

a) Dobieranie par jednakowych obrazkĂłw - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw.
Nauczyciel - RozkÂłada przed dzieckiem wszystkie obrazki
Polecenie - UporzÂądkuj te obrazki dobierajÂąc je w jednakowe pary
Dziecko - UkÂłada np. samochĂłd - samochĂłd; kwiat - kwiat; wazon - wazon itd.

b) Dobieranie w pary odpowiednie przedmioty na obrazkach - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw.
N - RozkÂłada przed dzieckiem wszystkie obrazki
P - Marysia zostawi³a du¿y ba³agan. Pomó¿ jej posprz¹taÌ. Dobierz w pary odpowiednie przedmioty. Czy jest coœ, co nie pasuje do ¿adnej pary?
D - Uk³ada np. o³ówek - zeszyt; wazon - kwiat

c) Odwzorowywanie ukÂładĂłw obrazkĂłw - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka; obrazki leÂża przed dzieckiem
N- Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ)
P - U³ó¿ tak samo, korzystaj z obrazków le¿¹cych z boku (pokazanie gestem obrazków)
D - UkÂłada majÂąc przed oczami wzĂłr: czapka, zeszyt, pasta, ...

d) Odtwarzanie z pamiĂŞci ukÂładu elementĂłw - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka
N - Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ)
P - Obejrzyj dok³adnie te obrazki, zapamiêtaj jak s¹ u³o¿one. Zakryjê je, a ty u³ó¿ je tak samo z pamiêci - korzystaj z obrazków le¿¹cych z boku (pokazanie gestem obrazków). Czy ju¿ mogê zakryÌ?

e)UkÂładanie obrazkĂłw w kolejnoÂści w jakiej byÂły pokazywane - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka
N - Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ) w d³ugich i krótkich ekspozycjach
P - U³ó¿ obrazki w takiej samej kolejnoœci












Æwiczenia percepcji s³uchowej - s³uchu fonematycznego, analizy i syntezy s³uchowej


a) Analiza sylabowa i gÂłoskowa nazw obrazkĂłw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw i kartoniki z napisem iloÂści sylab i gÂłosek
N - UkÂłada przed dzieckiem kartoniki z napisem iloÂści sylab, gÂłosek; rozkÂłada obrazki
P - Nazwij obrazki, podziel nazwy na sylaby, g³oski: u³ó¿ obrazki pod napisami z iloœci¹ sylab, g³osek


b) Analiza sylabowa i gÂłoskowa nazw obrazkĂłw - wykorzystujemy 2 komplet obrazkĂłw
N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki najpierw 1 komplet obrazkĂłw
P - U³ó¿ obrazki wg iloœci sylab w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych
N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki najpierw 2 komplet obrazkĂłw
P - U³ó¿ obrazki wg iloœci g³osek w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych


c) Rozpoznawanie okreÂślonej gÂłoski w nagÂłosie - wygÂłosie nazw obrazkĂłw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw
N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki
P - PokaÂż mi obrazek, w ktĂłrego nazwie sÂłyszysz na poczÂątku ... ? PokaÂż mi obrazek, w ktĂłrego nazwie sÂłyszysz na koĂącu ... ?


d) Rozpoznawanie obrazkĂłw na podstawie pierwszych gÂłosek ich nazw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw
N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki
P - PokaÂż obrazek, ktĂłrego nazwa rozpoczyna siĂŞ na ... ?


Æwiczenia percepcji s³uchowej i wzrokowej


a) Rozpoznawanie, wyszukiwanie i utrwalanie samog³osek w wyrazach - wykorzystujemy komplet wyrazów (liczba pojedyncza) i samog³osek, krzy¿ówka
N - UkÂłada przed dzieckiem kartoniki z samogÂłoskami i wyrazami (odwrĂłcone napisy)
P - Powiedz i poka¿, jakie samog³oski wystêpuj¹ w wylosowanych przez ciebie wyrazach, na koùcu uzupe³nij krzy¿ówkê samog³oskami
D - Losuje wyraz, odczytuje samog³oski - mo¿e je równie¿ pokazaÌ, by lepiej zapamiêta³o, na koùcu uzupe³nia samog³oskami krzy¿ówkê
N - UkÂłada przed dzieckiem wyrazy (same lub z obrazkami, wersja trudna same obrazki) i samogÂłoski
P - Przeczytaj wyraz (wska¿ obrazek, w którego nazwie), który ma nastêpuj¹ce samog³oski - nauczyciel pokazuje samog³oski, które wystêpuj¹ w danym wyrazie np. czapka - a, a; samochód - a, o, ó itd..., na koùcu uzupe³nij krzy¿ówkê.


b) Utrwalanie kolejnoÂści alfabetycznej - wykorzystujemy komplet wyrazĂłw
N - UkÂłada przed dzieckiem wyrazy
P - U³ó¿ wyrazy w kolejnoœci alfabetycznej, bior¹c pod uwagê pierwsz¹ literê;
P - U³ó¿ wyrazy w kolejnoœci alfabetycznej, bior¹c pod uwagê ostatni¹ literê


Æwiczenie logicznego my¶lenia - wykorzystujemy 3 komplety obrazków
N - Pokazuje dziecku uk³ad obrazków 4 lub 5, u³o¿onych nastêpuj¹co: 3 jednakowe obrazki i ró¿ny lub 2 razy po 2 pasuj¹ce do siebie obrazki i 1 ró¿ny
P - KtĂłry obrazek nie pasuje do pozostaÂłych ?


Gramatyka - wykorzystujemy 3 komplety obrazkĂłw i napisy w liczbie pojedynczej i mnogiej
N - UkÂłada przed dzieckiem napisy i zestawy obrazkĂłw mnoga - pojedyncza (2 szale - 1 szal)
P - Podpisz wÂłaÂściwym napisem


Odpoczynek - pamiĂŞĂŚ wzrokowa - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw
N - RozkÂłada obrazki przy pomocy dziecka, tak by nie byÂło widaĂŚ obrazka
P - Odkrywamy na przemian po 2 obrazki. JeÂśli bĂŞdzie jednakowa para zabieramy jÂą, jeÂśli nie zakrywamy obrazki. Wygrywa majÂący wiĂŞcej par. Gra - super pamiĂŞĂŚ
16  DruÂżyna"WspĂłlnej pomocy" / Instytucja ktĂłre pomogÂą Tobie / OÂśrodek Caritas w myczkowcach : Luty 28, 2011, 18:33:30
OÂśrodek Caritas ma bardzo bogatÂą ofertĂŞ wypoczynkowÂą dla chcÂących odpocz¹Ì w Bieszczadach. Posiada pokoje o zró¿nicowanym standarcie: jeden apartament, jak i pokoje typu studio (2+3) z ÂłazienkÂą oraz kilkuosobowe. PrzebywajÂąc w oÂśrodku moÂżna skorzystaĂŚ  z wielu atrakcji, o ktĂłrych piszemy poniÂżej. Zapraszamy do pobytu w tym szczegĂłlnym miejscu.

http://www.myczkowce.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=37
17  DruÂżyna"WspĂłlnej pomocy" / Instytucja ktĂłre pomogÂą Tobie / Szpital Rechablitacyjny w GĂłrznie : Luty 27, 2011, 12:29:06
pital Rehabilitacyjny MSWiA mieÂści siĂŞ w miejscowoÂści GĂłrzno koÂło Leszna, w wojewĂłdztwie wielkopolskim. JadÂąc piĂŞknÂą alejÂą z drzew po chwili wyrasta przed nami neoklasycystyczny paÂłac z poczÂątku XX wieku, ktĂłry znajduje siĂŞ w otoczeniu 4 - hektarowego parku. Park ten w okresie letnim i wiosennym wyglÂąda bajecznie. BiaÂły dywan na wiosnĂŞ tworzÂą gĂŞsto rozkwitajÂące stokrotki, a towarzyszÂą im niezapominajki oraz szereg innych roÂślin. ZimÂą natomiast szpital w GĂłrznie zamienia siĂŞ w Âświat z krainy KrĂłlowej ÂŚniegu. W bliskim sÂąsiedztwie leÂży jezioro, posiadajÂące wydzielone i strzeÂżone kÂąpielisko, z ktĂłrego latem korzystajÂą dzieci pod nadzorem opiekunĂłw. Pozwala to naszym pacjentom przyjemnie i atrakcyjnie spĂŞdziĂŚ czas wolny podczas pobytu.

W ciÂągu roku szkolnego realizujemy program dydaktyczny w zakresie szkoÂły podstawowej i gimnazjum. Naszymi pacjentami sÂą osoby z chorobami ukÂładu oddechowego (astma oskrzelowa, nawracajÂące infekcje drĂłg oddechowych), ukÂładu nerwowego (mĂłzgowe poraÂżenie dzieciĂŞce, rozszczep krĂŞgosÂłupa i inne wady rozwojowe ukÂładu nerwowego, urazy rdzenia krĂŞgowego i inne) oraz ze schorzeniami narzÂądu ruchu (skoliozy, wady postawy, stany po urazach koĂączyn). Organizujemy 3 i 6 - tygodniowe pobyty rehabilitacyjne. Zapewniamy kompleksowe i nowoczesne leczenie rehabilitacyjne.

http://www.szpitalrehabilitacyjny.com.pl/index.php?page=o-nas
18  RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / Oazy dla Niepelnosprawnych stowarzyszenie cyrenejczyk : Luty 26, 2011, 19:33:41
Nazywam sie Iza jestem osoba niepelnosprawna mam Mpd poruszam sie na wozku inwalidzkim i pierwszy raz w tym roku pojechalam na samodzielne wakacje na oaze dla Niepelnosprawnych balam sie bardzo ze sobie nie dam rady to dzieki kolezankom odwazylam sie i pojechalam gdy tam przyjechalam bylam bardzo mile zaskoczoms bardzo mile zostalam przywitana odrazu wszyscy zaczeli ze mna gadac i wogole bylo bardzo fajnie mama moja byla w szoku ze tak szybko poczulam sie znimi tak dobrze byla tam moze 15 min i pojechala do domu potem byl pogodny wieczorek potem troche karaoke potem kapiel i tez sie balam czy Ania z Iwona poradza sobie zemna ale tez nie bylo problemu potem poszlam do sali bo oaza jest w szkole bylo nas 11 i gadalysmy do pozna w nocy ja na oazie lososinie gornej  spalam po 3 - 4 godz szkola jest w pelni dostosowana do potrzeb osob niepelnosprawnych kazda osoba miala swojego wolontariusza do pomocy jedna lub dwie osoby to zalezy od potrzeb tam kazdy sobie nawzajem pomaga sa to dwa turnusy 14 dniowe naprawde polecam tam jezdza naprawde wspaniali ludzie na moim turnusie bylo 96 osob oazy sa organizowane przez katolickie stowarzyszenie osob niepelnosprawnych ruchowo i ich przyjaciol www.cyrenejczyk.com
19  SÂłowa na dobry poczÂątek.. / REGULAMIN / Odp: CHORZY NA SM-NOWA NADZIEJA : Listopad 07, 2009, 21:04:46
jestem w szoku ze wynaleziono cos na SM metode leczenia bo to nowa nadzieja dla tych chorych ludzi bo do tej pory ta choroba byla nieuleczalna
20  SÂłowa na dobry poczÂątek.. / REGULAMIN / "Akcja Paczka" : Listopad 04, 2009, 22:37:35
ZbiĂłrka sÂłodyczy oraz ciuchĂłw dla Darii i Sebastiana Dubrownik, sprawmy Âże do nich teÂż przyjdzie MikoÂłaja z prezentami.
Rozmiary ciuchów. Sebek 150 cm wzrostu 96 w pasie i xl a Darcia 150 cm wzrostu xxl prosimy o kontakt napromieniowani@op.pl Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamuj¹cymi. W przegl¹darce musi byÌ w³¹czona obs³uga JavaScript, ¿eby go zobaczyÌ. Dziêkujemy za wsparcie
Strony: [1] 2 3 ... 12
Strona wygenerowana w 0.041 sekund z 19 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

nwm svcraft brazylia2014 blackspider wilcze-zycie