 |
Pokaż wiadomości
|
Strony: [1] 2 3 ... 12
|
2
|
Sport dla NiepeÂłnosprawnych / Sport dla NiepeÂłnosprawnych / Metoda Halliwick wspomagajÂącÂą terapiÂą usprawniania dzieci z poraÂżeniem mĂłzgowym.
|
: Marzec 28, 2011, 21:00:52
|
Ăwiczeniami w wodzie i naukÂą pÂływania osĂłb niepeÂłnosprawnych zajmuje siĂŞ organizacja „PÂływanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dziaÂłajÂąca w Anglii od 1950 roku. Tam teÂż zostaÂła opracowana i sprawdzona metoda, ktĂłra jest stosowana do dziÂś - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki pÂływania i terapii w wodzie dla osĂłb w kaÂżdym wieku, zarĂłwno dla niepeÂłnosprawnych, jak i dla zdrowych. G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siĂŞ i przebywania w wodzie, co osiÂąga siĂŞ poprzez nauczenie kontrolowania ruchĂłw gÂłowy, oddychania i utrzymywania rĂłwnowagi w wodzie. Utrzymanie rĂłwnowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dzÂących w Âśrodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejĂŞtnoÂści psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umoÂżliwia opanowanie zdolnoÂści utrzymania rĂłwnowa¬gi w niestabilnym Âśrodowisku. Po uzyskaniu rĂłwnowagi (stabilnoÂści) moÂżna rozpocz¹Ì kon-trolowany ruch, ktĂłry zapewnia niezaleÂżnoœÌ osoby niepeÂłnosprawnej w Âśrodowisku wodnym. Filozofia metody Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umoÂżliwienie uczestnikowi osiÂągniĂŞcia maksymalnej niezaleÂżnoÂści zarĂłwno w wodzie jak i na lÂądzie. PodstawowÂą umiejĂŞtnoÂściÂą w opanowaniu pÂływania jest rĂłwnowaga. RĂłwnowaga zaleÂży od ksztaÂłtu i gĂŞstoÂści ciaÂła. PÂływak, zwÂłaszcza ze schorzeniami neurologicznymi, moÂże wymagaĂŚ pomocy, aby uzyskaĂŚ i utrzymaĂŚ rĂłwnowagĂŞ. Wsparcia powinien udzielaĂŚ tylko instruktor wspó³pracujÂący indywidualnie z jednym uczniem. Nie uÂżywa siĂŞ pomocy wypornoÂściowych, poniewaÂż sprzyjajÂą uzaleÂżnieniu, ktĂłre moÂże znacznie zahamowaĂŚ d¹¿enie do niezaleÂżnoÂści. Nauka pÂływania wymaga takÂże aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siĂŞ w grupach.
Ka¿dy jest p³ywakiem! P³ywanie to œrodek do osi¹gniêcia niezale¿noœci, nie cel sam w sobie. Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêstoœci cia³a. Najwa¿niejsze jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i asekuracji. WiêkszoœÌ zajêÌ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak. Nigdy nie u¿ywa siê pomocy wypornoœciowych. P³ywak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajêciach. WiêkszoœÌ zajêÌ prowadzi siê w grupach.
Tabela 1: Filozofia Halliwick
ZaÂłoÂżenia tej metody odnoszÂą siĂŞ nie tylko do technicznej strony nauki pÂływania, ale teÂż do aspektĂłw psychologicznych i spoÂłecznych. TworzÂą zarazem swoistÂą filozofiĂŞ Halliwick, ktĂłrej g³ównymi wyznacznikami sÂą: PoczÂątkowo uczymy „radoÂści w wodzie”, nie stylĂłw pÂływackich, KÂładziemy nacisk na umiejĂŞtnoÂści (moÂżliwoÂści), a nie na niepeÂłnosprawnoœÌ, KÂładziemy nacisk na radoœÌ i przyjemnoœÌ (wiĂŞkszoœÌ aktywnoÂści jest zabawÂą), Nie uÂżywamy Âżadnych pomocy – pÂływakom asystujÂą instruktorzy, Uczymy w logicznym porzÂądku, upewniajÂąc siĂŞ, Âże wszystkie kolejne kroki sÂą udoskonalone, Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla pÂływaka, zachĂŞcamy do postĂŞpĂłw, ale nie naciskamy, Pracujemy w grupach, wtedy pÂływacy zachĂŞcajÂą siĂŞ nawzajem, nowym instruktorom pomagajÂą inni z wiĂŞkszym doÂświadczeniem, UÂżywamy imion – wszyscy jesteÂśmy rĂłwni w wodzie, Uczymy w wodzie kaÂżdego na tym samym poziomie, MyÂślimy pozytywnie – wszyscy, CaÂła organizacja opiera siĂŞ na bazie wolontariatu Nie uÂżywa siĂŞ pomocy do pÂływania, poniewaÂż: Pomoce czĂŞsto powodujÂą, Âże twarz nie ma stycznoÂści z wodÂą, a w zwiÂązku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona; UtrzymujÂąc gÂłowĂŞ w gĂłrze prowadzÂą do nauki utrzymywania nieprawidÂłowej pozycji ciaÂła, ewentualnie do sÂłabej techniki pÂływania; Pomoce uniemoÂżliwiajÂą (hamujÂą) uczenie i doskonalenie pewnych umiejĂŞtnoÂści, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolĂŞ balansu; Pomoce nie kompensujÂą asymetrii i bardziej komplikujÂą problemy zwiÂązane z naukÂą kontroli niechcianych ruchĂłw rotacyjnych; Pomoce mogÂą prowadziĂŚ do faÂłszywego poczucia bezpieczeĂąstwa i do zbyt duÂżego zaufania; Pomoce mogÂą byĂŚ niebezpieczne. MogÂą zatrzymaĂŚ ludzi pod wodÂą. MogÂą takÂże wymkn¹Ì siĂŞ, zÂłamaĂŚ lub przebiĂŚ; Pomoce nie pomagajÂą w integracji. PÂływacy o mniejszych umiejĂŞtnoÂściach sÂą od razu zauwaÂżalni, jeÂśli majÂą ubrane naramienniki (skrzydeÂłka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor moÂże uÂżyĂŚ ró¿nych dodatkowych podtrzymaĂą; Kiedy podtrzymanie moÂże byĂŚ stopniowo zmniejszane i jeÂśli pÂływak robi postĂŞpy wĂłwczas dyskretna pomoc jest najwaÂżniejsza; Ludzie, ktĂłrzy na lÂądzie sÂą uzaleÂżnieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mogÂą poczuĂŚ siĂŞ od nich wolni; Pomoce wypornoÂściowe nie sÂą tak „adoptowalne” jak instruktor: - instruktor moÂże dostosowaĂŚ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb pÂływaka, - podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane adekwatnie do aktywnoÂści, - podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane w trakcie trwania aktywnoÂści, od caÂłkowitego aÂż do braku w aktywnoÂściach, ktĂłre pÂływak moÂże wykonaĂŚ samodzielnie Usprawnianie metodÂą Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepeÂłnosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z PoraÂżeniem MĂłzgowym” w Opolu. ZajĂŞcia odbywajÂą siĂŞ raz w tygodniu w czterech grupach, do ktĂłrych zaklasyfikowane sÂą dzieci w zaleÂżnoÂści od stopnia oswojenia siĂŞ z wodÂą oraz kontroli oddychania. PrzekrĂłj dzieci z mĂłzgowym poraÂżeniem uczestniczÂących w zajĂŞciach, jest ró¿ny, uwzglĂŞdniajÂący zarĂłwno wiek, jak i stopieĂą uszkodzenia centralnego ukÂładu nerwowego. Wiek uczestnikĂłw waha siĂŞ od 6 miesiĂŞcy do 13 lat. KaÂżdy pÂływak ma swojego indywidualnego instruktora, ktĂłry towarzyszy mu przez caÂły czas trwania zajĂŞĂŚ. Instruktorem jest najczĂŞÂściej rodzic, ktĂłry przed rozpoczĂŞciem zajĂŞĂŚ (pierwszym wejÂściem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposĂłb prowadzone sÂą zajĂŞcia, jakie sÂą g³ówne zaÂłoÂżenia i cele terapii. Podczas terapii wykorzystywane sÂą ró¿nego rodzaju techniki wspomagaĂą w zaleÂżnoÂści od rodzaju stopnia niepeÂłnosprawnoÂści. Techniki majÂą na celu m.in. uÂłatwianie prawidÂłowego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobĂłw zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania rĂłwnowagi, osiÂągania pozycji bezpiecznego oddychania. Podczas zajĂŞĂŚ stosuje siĂŞ ró¿ne formacje i pÂłynnie przechodzi siĂŞ z jednej do drugiej (np.: koÂło – w¹¿ – linia – w¹¿ – koÂło). W tych formacjach instruktorzy i pÂływacy ustawiajÂą siĂŞ na przemian obok siebie lub jeden za drugim. Podczas kaÂżdej sesji zwraca siĂŞ szczegĂłlnÂą uwagĂŞ na dobre samopoczucie pÂływaka, musi on w peÂłni odczuwaĂŚ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawierajÂą elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siĂŞ osiÂągania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osiÂągn¹Ì znajdujÂąc siĂŞ w innych pozycjach i jak kontrolowaĂŚ wydech, nawet jeÂśli twarz jest pod wodÂą. RĂłwnie waÂżnym aspektem jest nauka kontroli rĂłwnowagi, specyficzna dla kaÂżdego pÂływaka i zaleÂżna m.in. od rodzaju i stopnia niepeÂłnosprawnoÂści. To wszystko prowadzi do osiÂągniĂŞcia jak najwiĂŞkszej niezaleÂżnoÂści oraz absolutnego poczucia bezpieczeĂąstwa, ktĂłre oparte sÂą na gruntownej znajomoÂści Âśrodowiska wodnego i zdolnoÂści swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchĂłw. Poprzez zabawy i gry pÂływacy bardzo szybko przystosowujÂą siĂŞ do Âśrodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siĂŞ, ktĂłra zachĂŞca do bycia bardziej niezaleÂżnym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywnoÂści oraz przezwyciĂŞÂża zahamowania.
|
|
|
5
|
Zdrowie i Uroda. / Lecznicze ZioÂła / Balsam PeruwiaĂąski
|
: Marzec 24, 2011, 20:53:41
|
Balsam peruwiaĂąski (Balsamum Peruvianum), to wydzielina drzewa Myroxylon balsamum (nazwa polska – woniawiec balsamowy) z rodziny Motylkowatych. Jego nazwa jest mylÂąca – nie pochodzi on bowiem z Peru. Jednym z g³ównych obszarĂłw wystĂŞpowania woniawca jest lesisty obszar w San Salvador, nad Oceanem Spokojnym, zwany teÂż „wybrzeÂżem balsamicznym”. Przymiotnik „peruwiaĂąski” balsam otrzymaÂł dlatego, iÂż jednym z g³ównych portĂłw na szlaku exportowym tego surowca byÂł peruwiaĂąski port Callao w Limie. Drzewo produkuje wydzielinĂŞ w sposĂłb naturalny, jednak w niewielkich iloÂściach. MetodÂą przemysÂłowÂą balsam peruwiaĂąski pozyskiwany jest na skutek uszkodzeĂą mechanicznych lub termicznych. PatologicznÂą wydzielinĂŞ otrzymuje siĂŞ poprzez zdjĂŞcie kory, naciĂŞcie i przypalanie pnia drzewa. Balsam zbiera siĂŞ do mokrych szmatek, ktĂłre po nasiÂąkniĂŞciu wygotowuje siĂŞ i wyciska. Surowiec jest gĂŞstÂą, ciemnÂą i nie wysychajÂącÂą cieczÂą. Jego g³ównym skÂładnikiem jest cynameina – frakcja olejkowa bĂŞdÂąca mieszaninÂą benzoesanu benzylu i cynamonianu benzylu. Ma on przyjemny zapach, przypominajÂący waniliĂŞ i cynamon. Balsam ma wÂłaÂściwoÂści odkaÂżajÂące, przeciwroztoczowe (m.in. przeciwÂświerzbowe), przeciwzapalne i pobudzajÂące ziarninowanie. Stosowany jest najczĂŞÂściej zewnĂŞtrznie w chorobach skĂłry – w szczegĂłlnoÂści w przypadku odmroÂżeĂą, odleÂżyn, owrzodzeĂą i hemoroidĂłw. Na rynku dostĂŞpnych jest szereg preparatĂłw gotowych stosowanych w tych schorzeniach i zawierajÂących balsam peruwiaĂąski – m.in. Balsolan, Hemorectal, Rectosec czy Neo-Aesculan. Balsam poprawia kr¹¿enie skĂłrne, dlatego teÂż bywa skÂładnikiem maÂści stosowanych do nacieraĂą w przebiegu infekcji (preparaty gotowe to np. Pulmex, Depulol). Ze wzglĂŞdu na ww. kr¹¿enie stosuje siĂŞ go rĂłwnieÂż w kompozycjach na skĂłrĂŞ gÂłowy w przypadku Âłysienia na tle troficznym. Fot. 1 - Balsam peruwiaĂąski rozpuszcza siĂŞ w alkoholu i moÂże byĂŚ stosowany w postaci pÂłynu. CzĂŞÂściej niÂż roztwory zastosowanie znajdujÂą maÂści (zwykle stosowane stĂŞÂżenia to 5-20%) i czopki. Niestety surowiec moÂże wywoÂływaĂŚ alergie kontaktowe. Jego wÂłaÂściwoÂści alergizujÂące zostaÂły wykorzystane w testach pÂłatkowych jako wskaÂźnik alergii na kosmetyki. Ze wzglĂŞdu na przyjemny zapach balsam peruwiaĂąski jest powszechnie stosowany w przemyÂśle spoÂżywczym i kosmetycznym oraz perfumeryjnym. MoÂże siĂŞ znaleŸÌ nawet w lepszych gatunkach tytoniu, czy papieru toaletowego. Rp. Unguentum Kocha Balsami peruv. Parrafinum liq. aa 1,0 Vaselini albi ad 80,0 M.f.ung. W przepisie tym parafina ciekÂła bywa niekiedy zastĂŞpowana roztworem silolu. MaœÌ przyspiesza gojenie siĂŞ ran. Fot. 2 - Balsam peruwiaĂąski czasami tworzy niezgodnoÂści i wydziela siĂŞ z preparatu. Balsam peruwiaĂąski nie miesza siĂŞ dobrze z olejami mineralnymi (np. z parafinÂą z powyÂższej recepty). W recepturze powinien byĂŚ rozcierany raczej z olejem rycynowym, gdyÂż po takim przygotowaniu bez problemu ³¹czy siĂŞ z podÂłoÂżami maÂściowymi. Preparacja z Oleum Ricini zapobiega takÂże wydzielaniu siĂŞ balsamu peruwiaĂąskiego z maÂści zawierajÂących siarkĂŞ. Podobnie wyglÂąda przygotowywanie czopkĂłw – balsam nie miesza siĂŞ dobrze z olejem kakaowym i moÂże wydzielaĂŚ z przygotowanego juÂż leku. Natomiast jego mieszanina z olejem rÂącznikowym tworzy po po³¹czeniu z olejem kakaowym trwa³¹ emulsjĂŞ. Oleum Ricini umoÂżliwia rĂłwnieÂż bezproblemowe po³¹czenie tego surowca ze smalcem wieprzowym. Fot. 3 - Balsam peruwiaĂąski nie miesza siĂŞ dobrze z olejami mineralnymi (prĂłbka po lewej). DuÂżo lepiej balsam ³¹czy siĂŞ z olejem rÂącznikowym (prĂłbka po prawej). Rp. Unguentum Nigrum (maœÌ Mikulicza, maœÌ lapisowa, Unguentum argenti nitrici cum balsamo peruviano) Argenti nitratis 1,0 Balsami peruviani 10,0 Vaselini flavi ad 30,0 M.f.ung. Azotan srebra naleÂży rozpuÂściĂŚ w kilku kroplach wody (okoÂło 2 gramy), a balsam peruwiaĂąski rozetrzeĂŚ w 10,0 g oleju rycynowego. Receptura powyÂższa ta zostaÂła opracowana przez Jana Mikulicza-Radeckiego, wybitnego wrocÂławskiego lekarza, uwaÂżanego za pioniera nowoczesnej chirurgii. Stosowana jest na trudno gojÂące siĂŞ rany oraz jako Âśrodek bakteriobĂłjczy. MoÂżliwoœÌ po³¹czenia balsamu peruwiaĂąskiego z azotanem srebra jest szczegĂłlnie wartoÂściowa w przypadku leczenia opornego trÂądziku z nasilonym zakaÂżeniem bakteryjnym lub roztoczowym. http://www.aptekarzpolski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=401&Itemid=85
|
|
|
6
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / Narodowy dzieĂą Âżycia juÂż 24 marca! Inaugurujemy kampaniĂŞ!
|
: Marzec 24, 2011, 18:15:00
|
24 marca po raz kolejny obchodzimy Narodowy DzieĂą ÂŻycia – ÂświĂŞto powoÂłane uchwa³¹ Sejmu RP. Tym razem motywem przewodnim dnia jest wzmacnianie wiĂŞzi miĂŞdzypokoleniowej miĂŞdzy wnukami a dziadkami. Chcemy pokazaĂŚ, jak waÂżne sÂą rodziny wielopokoleniowe i jak istotna jest rola starszego pokolenia. OgĂłlnopolska kampania obejmuje reklamy telewizyjne, dziaÂłania medialne, lokalne obchody organizowane przez gminy i organizacje pozarzÂądowe oraz konkurs Tulipany Narodowego Dnia ÂŻycia. TwarzÂą tegorocznej kampanii jest Jan Kobuszewski z rodzinÂą. W opinii 87 proc. PolakĂłw ludzie starsi sÂą potrzebni innym, a aÂż 97 proc. z nas docenia rolĂŞ dziadkĂłw i babĂŚ w rodzinie. Jak wynika z badaĂą, szacunek do starszego pokolenia roÂśnie: z poziomu 35 proc. w 1998 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siĂŞ szanuje) do 64 proc. w 2009 roku (odpowiedzi: zdecydowanie i raczej siĂŞ szanuje). Na tegoroczne obchody, koordynowane przez fundacjĂŞ Narodowego Dnia ÂŻycia, skÂłada siĂŞ ze spotĂłw z Janem Kobuszewskim w roli g³ównej, emitowanych w programie 1 TVP i kampania i plakatowa w caÂłej Polsce (20.000 plakatĂłw). Organizatorzy prowadzÂą takÂże dziaÂłania medialne zmierzajÂące do uÂświadomienia roili dziadkĂłw we wspó³czesnej Polsce. W Narodowy DzieĂą ÂŻycia w³¹czajÂą siĂŞ aktywnie gminy i organizacje pozarzÂądowe. We wspó³pracy – ÂściÂślejszej lub luÂźniejszej – z komitetem NDÂŻ i wspierajÂąc siĂŞ ogĂłlnopolskÂą kampaniÂą, organizujÂą ró¿norodne lokalne dziaÂłania, m. in. festyny, konkursy czy akcje edukacyjne. W tym roku akces do programu zgÂłosiÂło ok.30 jednostek samorzÂądowych i kilkanaÂście organizacji. 24 marca, w Narodowy DzieĂą ÂŻycia, w warszawskich Arkadach Kubickiego odbĂŞdzie siĂŞ uroczysta gala, na ktĂłrej zostanÂą wrĂŞczone – po raz pierwszy – Tulipany Narodowego Dnia ÂŻycia: nagrody dla zasÂłuÂżonych dla propagowania Âżycia i rodziny dziennikarzy, artystĂłw, inicjatyw spoÂłecznych oraz samorzÂądĂłw. Nagrody przyzna jury zÂłoÂżone miĂŞdzy innymi z naukowcĂłw, dziaÂłaczy spoÂłecznych i artystĂłw. Narodowy DzieĂą ÂŻycia to ÂświĂŞto, uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 2004 roku. W ubiegÂłych latach obchody odbywaÂły siĂŞ m.in. pod hasÂłami: „Dom peÂłen skarbĂłw”, „ByĂŚ ojcem - rola Âżycia”, „Razem na zawsze”, „Jestem mamÂą – to moja kariera” oraz "Stawiam na rodzinĂŞ". RozpoczynajÂąc powaÂżnÂą ogĂłlnonarodowÂą debatĂŞ postulujemy jednoczeÂśnie rozwiÂązanie ustawodawcze, polegajÂące na systemie progresywnych (znaczÂąco rosnÂących) ulg podatkowych na kaÂżde kolejne dziecko w rodzinie. ÂŹrĂłdÂło http://www.dzienzycia.pl/aktualnosci,68,1.html
|
|
|
7
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / OrĂŞdzie Matki BoÂżej z La Salette
|
: Marzec 20, 2011, 22:16:42
|
JeÂżeli mĂłj lud nie zechce siĂŞ poddaĂŚ, bĂŞdĂŞ zmuszona puÂściĂŚ ramiĂŞ mojego Syna. Jest ono tak mocne i tak ciĂŞÂżkie, Âże nie zdoÂłam go dÂłuÂżej podtrzymywaĂŚ. Od jak dawna juÂż cierpiĂŞ za was. ChcÂąc, by mĂłj Syn was nie opuÂściÂł, jestem zmuszona ustawicznie Go o to prosiĂŚ, a wy sobie nic z tego nie robicie. ChoĂŚbyÂście nie wiem jak siĂŞ modlili i nie wiem co czynili, nigdy nie zdoÂłacie wynagrodziĂŚ trudu, ktĂłrego siĂŞ dla was podjĂŞÂłam.
Da³am wam szeœÌ dni do pracy, siódmy zastrzeg³am sobie i nie chc¹ mi go przyznaÌ. To w³aœnie czyni tak ciê¿kim ramiê mojego Syna. WoŸnice przeklinaj¹c wymawiaj¹ Imiê mego Syna. Te dwie rzeczy tak bardzo obci¹¿aj¹ ramiê mego Syna.
JeÂżeli zbiory siĂŞ psujÂą, to tylko z waszej winy. PokazaÂłam wam to zeszÂłego roku na ziemniakach, ale nic sobie z tego nie robicie. Przeciwnie, znajdujÂąc zepsute ziemniaki, przeklinaliÂście, wymawiajÂąc wÂśrĂłd przekleĂąstw ImiĂŞ mojego Syna. BĂŞdÂą siĂŞ one psuÂły nadal, a tego roku na BoÂże Narodzenie nie bĂŞdzie ich wcale.
A¿ do tej chwili Matka Bo¿a mówi³a po francusku. Dzieci zaœ nie chodzi³y do szko³y i nie rozumia³y jêzyka francuskiego. Maksymin rozumia³ tylko parê s³ów. Melania prawie nic. Gdy dziewczynka chcia³a zapytaÌ ch³opca, co to wszystko znaczy, Najœwiêtsza Dziewica przerwa³a jej, mówi¹c:
Ach, moje dzieci, wy nie rozumiecie po francusku, zaraz wam to powiem inaczej.
Od tej chwili PiĂŞkna Pani, bo tak nazwaÂły JÂą dzieci, mĂłwiÂła narzeczem z okolic Corps:
Je¿eli macie zbo¿e, nie trzeba go zasiewaÌ, bo wszystko, co posiejecie, zjedz¹ robaki. A je¿eli coœ wyroœnie, obróci siê w proch przy m³óceniu. Nastanie wielki g³ód, lecz zanim to nast¹pi, dzieci poni¿ej lat siedmiu bêd¹ dostawa³y dreszczów i bêd¹ umieraÌ na rêkach trzymaj¹cych je osób. Inni bêd¹ cierpieÌ z powodu g³odu. Orzechy siê zepsuj¹, a winogrona zgnij¹.
NastĂŞpnie PiĂŞkna Pani przerwaÂła na chwilĂŞ wygÂłaszanie OrĂŞdzia i w tym czasie wyznaÂła kaÂżdemu z dzieci tajemnicĂŞ w jĂŞzyku francuskim, a potem mĂłwiÂła dalej w narzeczu:
JeÂżeli siĂŞ nawrĂłcÂą, kamienie i skaÂły zamieniÂą siĂŞ w sterty zboÂża, a ziemniaki same siĂŞ zasadzÂą. Czy dobrze siĂŞ modlicie, moje dzieci?
Nie, proszĂŞ Pani, nie bardzo - szczerze odpowiedziaÂły dzieci.
Ach, moje dzieci, trzeba siê dobrze modliÌ, rano i wieczorem. Je¿eli nie macie czasu, odmawiajcie przynajmniej Ojcze nasz i Zdrowaœ Maryjo, a je¿eli bêdziecie mog³y, módlcie siê wiêcej. Na Mszê œwiêt¹ chodzi zaledwie kilka starszych niewiast. Inni pracuj¹ w niedziele przez ca³e lato, a w zimie, gdy nie wiedz¹, czym siê zaj¹Ì, id¹ na Mszê œwiêt¹ jedynie po to, by sobie drwiÌ z religii. W czasie wielkiego postu jedz¹ miêso jak psy.
Przed zakoùczeniem swego Orêdzia, Piêkna Pani przypomnia³a jeszcze Maksyminowi pewien drobny szczegó³ z jego ¿ycia, o którym nikt nie móg³ wiedzieÌ.
Moje dzieci, czy widziaÂłyÂście kiedyÂś zepsute zboÂże?
"O nie, proszĂŞ Pani" - odpowiedziaÂły dzieci bez zastanowienia.
Lecz ty moje dziecko, musia³eœ je widzieÌ ze swoim ojcem, pewnego razu w okolicy Coin. W³aœciciel pola powiedzia³ wówczas do twego ojca: "ChodŸcie zobaczyÌ, jak moje zbo¿e siê psuje". Poszliœcie razem. Twój ojciec wzi¹³ dwa lub trzy k³osy w d³onie, pokruszy³ je i wszystko obróci³o siê w proch. Wracaliœcie póŸniej do domu. Kiedy byliœcie oko³o godziny drogi od Corps, ojciec da³ ci kawa³ek chleba mówi¹c: "Masz dziecko, jedz jeszcze chleb w tym roku, bo nie wiem, czy kto bêdzie go jad³ w roku przysz³ym, je¿eli zbo¿e bêdzie siê dalej tak psu³o".
A Maksymin odpowiedziaÂł: "RzeczywiÂście tak byÂło, proszĂŞ Pani, przed chwilÂą o tym nie pamiĂŞtaÂłem". PiĂŞkna Pani koĂączÂąc swoje OrĂŞdzie, powtĂłrzyÂła dzieciom dwukrotnie polecenie:
|
|
|
8
|
Kina,Teatry.Opery... / KINO / Odp: filmy
|
: Marzec 17, 2011, 19:31:11
|
Jan PaweÂł II. SzukaÂłem Was...
PeÂłnometraÂżowy film dokumentalny o Âżyciu i przesÂłaniu, jakie pozostawiÂł po sobie Jan PaweÂł II. Film jest prĂłbÂą scalenia kluczowych chwil pontyfikatu Wielkiego PapieÂża.
|
|
|
9
|
Zdrowie i Uroda. / NowoÂści / Genetyczne obciążenie płodu zespołem Downa
|
: Marzec 17, 2011, 17:54:14
|
Naukowcy opracowuj¹ proste badanie krwi, które ma wykrywaÌ genetyczne obci¹¿enie p³odu zespo³em Downa. Nowy test prenatalny s³u¿¹cy wykryciu obci¹¿enia genetycznego p³odu zespo³em Downa mo¿e oznaczaÌ koniec z zasadniczym dylematem ka¿dej kobiety w ci¹¿y, czy powinna ona zdecydowaÌ siê na testowanie swojego nienarodzonego dziecka pod k¹tem zdiagnozowania tej wrodzonej wady genetycznej.
|
|
|
14
|
Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia Manualna
|
: Marzec 16, 2011, 17:18:25
|
Terapia manualna jako praktyczna czêœÌ medycyny zajmuje siê badaniem i leczeniem zaburzeù czynnoœci ró¿nych struktur uk³adu ruchu, a w szczególnoœci krêgos³upa. Przed przyst¹pieniem do terapii przeprowadza siê z pacjentem wywiad lekarski oraz badanie palpacyjne i funkcjonalne narz¹du ruchu. Badanie to odbywa siê zarówno w spoczynku jak i podczas ruchów czynnych oraz biernych. S¹ to ruchy bierne fizjologiczne, czyli z³o¿one z toczenia i œlizgu powierzchni stawowych, oraz bierne naœladuj¹ce "gr¹ stawow¹" ( wg Mennella - joint play ), czyli specyficzne dla ka¿dego stawu przemieszczania powierzchni chrz¹stki stawowej. Terapeuta ocenia wygl¹d i konsystencjê tkanek miêkkich, zakres i jakoœÌ ruchu elementów kostnych oraz charakter oporów wystêpuj¹cych podczas przemieszczania poszczególnych struktur uk³adu ruchu wzglêdem siebie. Bada ruchy bierne krêgos³upa i ocenia odpowiedzi uk³adu ruchu na czynniki szkodliwe dla struktur tego uk³adu.
Sam zabieg terapii manualnej jest caÂłkowicie bezbolesny, a dziĂŞki odpowiednim pozycjom uÂłoÂżeniowym pacjenta i technice osiÂąga siĂŞ zamierzony efekt leczniczy.
Zmiany funkcjonalne w ukÂładzie ruchu, stanowiÂące przyczynĂŞ zespoÂłu bĂłlowego, ustĂŞpujÂą po jednym lub kilku zabiegach manualnych.
Zabiegi przyczyniajÂą siĂŞ do skrĂłcenia czasu leczenia, z jednoczesnym zwiĂŞkszeniem sprawnoÂści ruchowej i zdolnoÂści do podjĂŞcia pracy zawodowej, przy rĂłwnoczesnym ograniczeniu leczenia farmakologicznego.
Zabiegi terapii manualnej skutecznie leczÂą miĂŞdzy innymi :
bĂłle gÂłowy i karku
bĂłle korzonkowe
rwĂŞ kulszowÂą
schorzenia bioder oraz koĂączyn gĂłrnych i dolnych
dolegliwoÂści typu migrenowego
wady postawy ( np. skoliozy )
zaburzenia snu
bĂłle stawĂłw krĂŞgosÂłupa i koĂączyn
Aby przygotowaĂŚ pacjenta do zabiegu, a potem utrwaliĂŚ efekt leczniczy zabiegĂłw terapii manualnej i dziaÂłaĂŚ profilaktycznie stosuje siĂŞ masaÂże lecznicze, poizometrycznÂą relaksacjĂŞ miĂŞÂśni oraz ĂŚwiczenia rozluÂźniajÂące lub wzmacniajÂące konkretne partie miĂŞÂśni caÂłego ciaÂła. Pacjent otrzymuje szereg informacji dotyczÂących czynnoÂści Âżycia codziennego np. sposĂłb spania, siedzenia, podnoszenia ciĂŞÂżkich przedmiotĂłw itp. Oraz zestawy ĂŚwiczeĂą do wykonywania w domu. Wyznaczona jest wizyta kontrolna dla sprawdzenia skutecznoÂści leczenia i skorygowania toku leczenia domowego.
|
|
|
15
|
Zdrowie i Uroda. / Rodzaje terapii / Terapia pedagogiczna
|
: Marzec 16, 2011, 15:22:00
|
Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacj¹ lub zajêciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne dzia³ania maj¹ce na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniaj¹cym ró¿nego rodzaju nieprawid³owoœci rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje siê poprzez odpowiednie oddzia³ywania specjalistyczne o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym. Jest to szczególnie wa¿ne na pocz¹tku kariery szkolnej dziecka.
Brak osi¹gniêÌ w nauce, czêste niepowodzenia zazwyczaj wi¹¿¹ siê z trudnoœciami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnoœciach szkolnych i odnosz¹ siê do dzieci o:
- inteligencji przeciĂŞtnej i niÂższej niÂż przeciĂŞtna,
- z zak³óceniami funkcji wzrokowych i s³uchowych,
- z zak³óceniami i opóŸnieniami rozwoju ruchowego razem z zak³óceniami procesu lateralizacji,
- o zaburzonym rozwoju procesĂłw emocjonalno – motywacyjnych,
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami zdolnoÂści matematycznych,
- z zaburzeniami dynamiki procesĂłw nerwowych.
TrudnoÂściom szkolnym czĂŞsto towarzyszÂą takÂże trudnoÂści wychowawcze, zaburzenia aktywnoÂści, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji spoÂłecznych.
Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zak³óceniami rozwojowymi mo¿liwoœci wszechstronnego rozwoju.
W celu eliminowania niepowodzeĂą szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji oddziaÂływuje siĂŞ za pomocÂą ÂśrodkĂłw pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudnoÂści dzieci w uczeniu siĂŞ.
TerapiĂŞ pedagogicznÂą prowadzi siĂŞ w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestnikĂłw zajĂŞĂŚ wynosi od 2 do 5 uczniĂłw), by spowodowaĂŚ okreÂślone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejĂŞtnoÂściach dziecka.
W szkole terapia pedagogiczna odbywa siĂŞ zazwyczaj w postaci zajĂŞĂŚ korekcyjno - kompensacyjnych i wyrĂłwnawczych.
Celem terapii pedagogicznej jest:
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych
- WyrĂłwnywanie brakĂłw w wiadomoÂściach i umiejĂŞtnoÂściach uczniĂłw
- Eliminowanie niepowodzeĂą szkolnych oraz ich emocjonalnych i spoÂłecznych konsekwencji - dzieci wymagajÂą wyrĂłwnywania brakĂłw w sferze psychicznej w skutek doÂświadczania negatywnych ocen i kar, a wiĂŞc zainteresowanie ich tym co jest dla nich atrakcyjne i moÂżliwe do osiÂągniĂŞcia oraz dostrzeganie uzdolnieĂą, sukcesĂłw i pozytywnych cech.
ZajĂŞcia prowadzÂą nauczyciele posiadajÂący przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.
ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Zasada 1: Indywidualizacji ÂśrodkĂłw i metod oddziaÂływania korekcyjnego
- Dla kaÂżdego dziecka w grupie dobieramy indywidualny (inny) program.
- Dobieramy indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do moÂżliwoÂści konkretnego dziecka.
- W toku zajĂŞĂŚ kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.
- Pomagamy w przezwyciĂŞÂżaniu trudnoÂści.
- Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne.
Zasada 2: Powolnego stopniowania trudnoœci w nauce czytania i pisania, uwzglêdniaj¹cego z³o¿onoœÌ tych czynnoœci i mo¿liwoœci percepcyjne dziecka
- Stosujemy stopniowanie trudnoÂści w zakresie objĂŞtoÂści i przystĂŞpnoÂści opracowywanego materiaÂłu.
- Przechodzimy od ĂŚwiczeĂą prostych, obejmujÂących niewielki zakres materiaÂłu do zÂłoÂżonych wymagajÂących opracowania duÂżych partii materiaÂłu dydaktycznego.
- Przechodzimy do zadaĂą trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wczeÂśniejsze, Âłatwiejsze.
- Ăwiczymy tak dÂługo danÂą umiejĂŞtnoœÌ, dopĂłki terapeuta nie ma poczucia, Âże dziecko wykonuje jÂą sprawnie.
- Nie ma czasowych reguÂł (rygorĂłw) ĂŚwiczenia danej umiejĂŞtnoÂści.
Zasada 3: Korekcji zaburzeù: Ìwiczenie przede wszystkim funkcji najg³êbiej zaburzonych i najs³abiej opanowanych umiejêtnoœci
- Im g³êbiej zaburzona dana funkcja tym wiêksza podatnoœÌ na zmêczenie dziecka, uwa¿amy by do tego nie dosz³o.
- Nie Ìwiczymy tylko jednej funkcji, bo mo¿e dojœÌ do przetrenowania, zniechêcenia i powrotu do z³ych nawyków.
- Wskazana przemiennoœÌ Ìwiczeù - najg³êbiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja s³uchowa z wzrokow¹.
- W Ìwiczeniu czytania i pisania - ³¹czenie ich w jednym zdaniu.
- Stosujemy przerwy na odpoczynek.
Zasada 4: Kompensacji zaburzeù: ³¹czenie Ìwiczeù funkcji zaburzonych z Ìwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia w³aœciwych mechanizmów kompensacyjnych
- Funkcje sprawniejsze wspierajÂą czynnoÂści funkcji zaburzonych.
- Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.
Zasada 5: SystematycznoÂści
- ZajĂŞcia powinny odbywaĂŚ siĂŞ codziennie; lepiej 3x 20 minut niÂż 1 dÂługie 60 minut.
- Przerwy w zajĂŞciach powodujÂą regres.
- Najbardziej mĂŞczÂące ĂŚwiczenia percepcji sÂłuchowej: nie powinny trwaĂŚ kaÂżdorazowo dÂłuÂżej niÂż kilka minut. MoÂżna jednak do nich kilkakrotnie wracaĂŚ podczas zajĂŞĂŚ, w przerwach stosujÂąc inny rodzaj ĂŚwiczeĂą.
Zasada 6: CiÂągÂłoÂści oddziaÂływania psychoterapeutycznego
- DziaÂłania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyĂŚ zabiegom dydaktycznym przez caÂły czas trwania zajĂŞĂŚ terapii pedagogicznej.
- W pierwszym okresie dziaÂłania psychoterapeutyczne powinny byĂŚ dominujÂące.
- PeÂłniÂą funkcje profilaktyczne - chroniÂą przed dalszymi negatywnymi nastĂŞpstwami niepowodzeĂą szkolnych.
ORGANIZACJA DZIAÂŁAĂ TERAPEUTYCZNYCH
1. Planowanie
PlanujÂąc pracĂŞ terapeutycznÂą naleÂży :
- ZdiagnozowaĂŚ przejawy i przyczyny trudnoÂści szkolnych dziecka
- OpracowaĂŚ ramowy indywidualny planu pracy z dzieckiem.
- ZaprogramowaĂŚ kolejne jednostki zajĂŞciowe
Plan powinien zawieraĂŚ:
- Ăwiczenia korekcyjne zaburzonych funkcji
- Ăwiczenia korekcyjno - kompensacyjne funkcji zaburzonej w koordynacji z bardziej sprawnymi
- Ăwiczenia relaksacyjne i odpoczynkowe
- OddziaÂływania psychoterapeutyczne
2. Etapy terapii
a) Etap przygotowawczy - pracujemy z dzieckiem na materiale konkretnym - obrazki i abstrakcyjnym - litery i figury geometryczne. Kszta³tujemy dojrza³oœÌ dziecka do nauki czytania i pisania poprzez wykonywanie:
ĂwiczeĂą usprawniajÂących ogĂłlne sprawnoÂści ruchowe i sprawnoÂści manualne:
- Ăwiczenia ogĂłlnej sprawnoÂści ruchowej
- Ăwiczenia sprawnoÂści ruchowej
- Ăwiczenia rozmachowe
- Ăwiczenia manualne - usprawnianie maÂłych ruchĂłw rĂŞki
- Ăwiczenia graficzne
Ăwiczenie funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej , ktĂłre wpÂływa na opanowanie umiejĂŞtnoÂści czytania i pisania (ĂŚwiczenia manualne pod kontrolÂą wzroku, ĂŚwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej):
- SpostrzegawczoœÌ
- Analiza wzrokowa
- Synteza wzrokowa
- KierunkowoœÌ
- PamiĂŞĂŚ wzrokowa
Ăwiczenie funkcji sÂłuchowej:
- Ăwiczenia wraÂżliwoÂści sÂłuchowej
- Koncentracja na bodÂźcach
- Ró¿nicowanie dŸwiêków (otoczenia, nazwy liter - g³oski)
- PamiĂŞĂŚ sÂłuchowa
- Ăwiczenia rytmiczne
- Ăwiczenia sÂłuchu fonematycznego i fonetycznego (wyodrĂŞbnianie, ró¿nicowanie, artykulacja)
b) Terapia w³aœciwa - Ìwiczenie nauki czytania i pisania na materiale obrazkowo - literowym (³¹czenie liter w sylaby i s³owa). Po zakoùczeniu tego etapu dziecko umie czytaÌ, rozumie to co czyta, przepisuje, napisze z pamiêci proste s³owa.
PRZYKÂŁADY ĂWICZEĂ WYKORZYSTYWANYCH W TERAPII PEDAGOGICZNEJ
POMOCE DYDAKTYCZNE
1. 3 komplety obrazkĂłw przedstawiajÂących np.: LODY OÂŁĂWEK CZAPKA ZESZYT SZCZOTECZKA PIERÂŚCIONEK WAZON CIASTKO KWIAT PASTA SZALIK SAMOCHĂD MOTORĂWKA
2. Komplet kartoników z nazwami obrazków (liczba pojedyncza i mnoga) 3. Komplet kartoników z napisami iloœci g³osek , liter i sylab 4. Komplet kartoników z samog³oskami 5. Krzy¿ówki - "uzupe³nianki"
ĂWICZENIA
Ăwiczenie percepcji wzrokowej i pamiĂŞci wzrokowej
a) Dobieranie par jednakowych obrazkĂłw - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw. Nauczyciel - RozkÂłada przed dzieckiem wszystkie obrazki Polecenie - UporzÂądkuj te obrazki dobierajÂąc je w jednakowe pary Dziecko - UkÂłada np. samochĂłd - samochĂłd; kwiat - kwiat; wazon - wazon itd.
b) Dobieranie w pary odpowiednie przedmioty na obrazkach - wykorzystujemy 1 komplet obrazków. N - Rozk³ada przed dzieckiem wszystkie obrazki P - Marysia zostawi³a du¿y ba³agan. Pomó¿ jej posprz¹taÌ. Dobierz w pary odpowiednie przedmioty. Czy jest coœ, co nie pasuje do ¿adnej pary? D - Uk³ada np. o³ówek - zeszyt; wazon - kwiat
c) Odwzorowywanie uk³adów obrazków - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka; obrazki le¿a przed dzieckiem N- Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ) P - U³ó¿ tak samo, korzystaj z obrazków le¿¹cych z boku (pokazanie gestem obrazków) D - Uk³ada maj¹c przed oczami wzór: czapka, zeszyt, pasta, ...
d) Odtwarzanie z pamiêci uk³adu elementów - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka N - Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ) P - Obejrzyj dok³adnie te obrazki, zapamiêtaj jak s¹ u³o¿one. Zakryjê je, a ty u³ó¿ je tak samo z pamiêci - korzystaj z obrazków le¿¹cych z boku (pokazanie gestem obrazków). Czy ju¿ mogê zakryÌ?
e)Uk³adanie obrazków w kolejnoœci w jakiej by³y pokazywane - wykorzystujemy 2 komplety obrazków, jeden dla nauczyciela, jeden dla dziecka N - Uk³ada przed dzieckiem ci¹g z³o¿ony z 3, 4, 5, 6, ... obrazków (ró¿ne, równe - dowolnoœÌ) w d³ugich i krótkich ekspozycjach P - U³ó¿ obrazki w takiej samej kolejnoœci
Ăwiczenia percepcji sÂłuchowej - sÂłuchu fonematycznego, analizy i syntezy sÂłuchowej
a) Analiza sylabowa i g³oskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 1 komplet obrazków i kartoniki z napisem iloœci sylab i g³osek N - Uk³ada przed dzieckiem kartoniki z napisem iloœci sylab, g³osek; rozk³ada obrazki P - Nazwij obrazki, podziel nazwy na sylaby, g³oski: u³ó¿ obrazki pod napisami z iloœci¹ sylab, g³osek
b) Analiza sylabowa i g³oskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 2 komplet obrazków N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki najpierw 1 komplet obrazków P - U³ó¿ obrazki wg iloœci sylab w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych N - Rozk³ada przed dzieckiem obrazki najpierw 2 komplet obrazków P - U³ó¿ obrazki wg iloœci g³osek w nazwie obrazka od najkrótszych do najd³u¿szych
c) Rozpoznawanie okreÂślonej gÂłoski w nagÂłosie - wygÂłosie nazw obrazkĂłw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki P - PokaÂż mi obrazek, w ktĂłrego nazwie sÂłyszysz na poczÂątku ... ? PokaÂż mi obrazek, w ktĂłrego nazwie sÂłyszysz na koĂącu ... ?
d) Rozpoznawanie obrazkĂłw na podstawie pierwszych gÂłosek ich nazw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkĂłw N - RozkÂłada przed dzieckiem obrazki P - PokaÂż obrazek, ktĂłrego nazwa rozpoczyna siĂŞ na ... ?
Ăwiczenia percepcji sÂłuchowej i wzrokowej
a) Rozpoznawanie, wyszukiwanie i utrwalanie samog³osek w wyrazach - wykorzystujemy komplet wyrazów (liczba pojedyncza) i samog³osek, krzy¿ówka N - Uk³ada przed dzieckiem kartoniki z samog³oskami i wyrazami (odwrócone napisy) P - Powiedz i poka¿, jakie samog³oski wystêpuj¹ w wylosowanych przez ciebie wyrazach, na koùcu uzupe³nij krzy¿ówkê samog³oskami D - Losuje wyraz, odczytuje samog³oski - mo¿e je równie¿ pokazaÌ, by lepiej zapamiêta³o, na koùcu uzupe³nia samog³oskami krzy¿ówkê N - Uk³ada przed dzieckiem wyrazy (same lub z obrazkami, wersja trudna same obrazki) i samog³oski P - Przeczytaj wyraz (wska¿ obrazek, w którego nazwie), który ma nastêpuj¹ce samog³oski - nauczyciel pokazuje samog³oski, które wystêpuj¹ w danym wyrazie np. czapka - a, a; samochód - a, o, ó itd..., na koùcu uzupe³nij krzy¿ówkê.
b) Utrwalanie kolejnoœci alfabetycznej - wykorzystujemy komplet wyrazów N - Uk³ada przed dzieckiem wyrazy P - U³ó¿ wyrazy w kolejnoœci alfabetycznej, bior¹c pod uwagê pierwsz¹ literê; P - U³ó¿ wyrazy w kolejnoœci alfabetycznej, bior¹c pod uwagê ostatni¹ literê
Ăwiczenie logicznego myÂślenia - wykorzystujemy 3 komplety obrazkĂłw N - Pokazuje dziecku ukÂład obrazkĂłw 4 lub 5, uÂłoÂżonych nastĂŞpujÂąco: 3 jednakowe obrazki i ró¿ny lub 2 razy po 2 pasujÂące do siebie obrazki i 1 ró¿ny P - KtĂłry obrazek nie pasuje do pozostaÂłych ?
Gramatyka - wykorzystujemy 3 komplety obrazkĂłw i napisy w liczbie pojedynczej i mnogiej N - UkÂłada przed dzieckiem napisy i zestawy obrazkĂłw mnoga - pojedyncza (2 szale - 1 szal) P - Podpisz wÂłaÂściwym napisem
Odpoczynek - pamiĂŞĂŚ wzrokowa - wykorzystujemy 2 komplety obrazkĂłw N - RozkÂłada obrazki przy pomocy dziecka, tak by nie byÂło widaĂŚ obrazka P - Odkrywamy na przemian po 2 obrazki. JeÂśli bĂŞdzie jednakowa para zabieramy jÂą, jeÂśli nie zakrywamy obrazki. Wygrywa majÂący wiĂŞcej par. Gra - super pamiĂŞĂŚ
|
|
|
17
|
DruÂżyna"WspĂłlnej pomocy" / Instytucja ktĂłre pomogÂą Tobie / Szpital Rechablitacyjny w GĂłrznie
|
: Luty 27, 2011, 12:29:06
|
pital Rehabilitacyjny MSWiA mieÂści siĂŞ w miejscowoÂści GĂłrzno koÂło Leszna, w wojewĂłdztwie wielkopolskim. JadÂąc piĂŞknÂą alejÂą z drzew po chwili wyrasta przed nami neoklasycystyczny paÂłac z poczÂątku XX wieku, ktĂłry znajduje siĂŞ w otoczeniu 4 - hektarowego parku. Park ten w okresie letnim i wiosennym wyglÂąda bajecznie. BiaÂły dywan na wiosnĂŞ tworzÂą gĂŞsto rozkwitajÂące stokrotki, a towarzyszÂą im niezapominajki oraz szereg innych roÂślin. ZimÂą natomiast szpital w GĂłrznie zamienia siĂŞ w Âświat z krainy KrĂłlowej ÂŚniegu. W bliskim sÂąsiedztwie leÂży jezioro, posiadajÂące wydzielone i strzeÂżone kÂąpielisko, z ktĂłrego latem korzystajÂą dzieci pod nadzorem opiekunĂłw. Pozwala to naszym pacjentom przyjemnie i atrakcyjnie spĂŞdziĂŚ czas wolny podczas pobytu. W ciÂągu roku szkolnego realizujemy program dydaktyczny w zakresie szkoÂły podstawowej i gimnazjum. Naszymi pacjentami sÂą osoby z chorobami ukÂładu oddechowego (astma oskrzelowa, nawracajÂące infekcje drĂłg oddechowych), ukÂładu nerwowego (mĂłzgowe poraÂżenie dzieciĂŞce, rozszczep krĂŞgosÂłupa i inne wady rozwojowe ukÂładu nerwowego, urazy rdzenia krĂŞgowego i inne) oraz ze schorzeniami narzÂądu ruchu (skoliozy, wady postawy, stany po urazach koĂączyn). Organizujemy 3 i 6 - tygodniowe pobyty rehabilitacyjne. Zapewniamy kompleksowe i nowoczesne leczenie rehabilitacyjne. http://www.szpitalrehabilitacyjny.com.pl/index.php?page=o-nas
|
|
|
18
|
RELIGIA / INSTYTUCJA KOÂŚCIELNE POMAGAJÂĄCE ON / Oazy dla Niepelnosprawnych stowarzyszenie cyrenejczyk
|
: Luty 26, 2011, 19:33:41
|
Nazywam sie Iza jestem osoba niepelnosprawna mam Mpd poruszam sie na wozku inwalidzkim i pierwszy raz w tym roku pojechalam na samodzielne wakacje na oaze dla Niepelnosprawnych balam sie bardzo ze sobie nie dam rady to dzieki kolezankom odwazylam sie i pojechalam gdy tam przyjechalam bylam bardzo mile zaskoczoms bardzo mile zostalam przywitana odrazu wszyscy zaczeli ze mna gadac i wogole bylo bardzo fajnie mama moja byla w szoku ze tak szybko poczulam sie znimi tak dobrze byla tam moze 15 min i pojechala do domu potem byl pogodny wieczorek potem troche karaoke potem kapiel i tez sie balam czy Ania z Iwona poradza sobie zemna ale tez nie bylo problemu potem poszlam do sali bo oaza jest w szkole bylo nas 11 i gadalysmy do pozna w nocy ja na oazie lososinie gornej spalam po 3 - 4 godz szkola jest w pelni dostosowana do potrzeb osob niepelnosprawnych kazda osoba miala swojego wolontariusza do pomocy jedna lub dwie osoby to zalezy od potrzeb tam kazdy sobie nawzajem pomaga sa to dwa turnusy 14 dniowe naprawde polecam tam jezdza naprawde wspaniali ludzie na moim turnusie bylo 96 osob oazy sa organizowane przez katolickie stowarzyszenie osob niepelnosprawnych ruchowo i ich przyjaciol www.cyrenejczyk.com
|
|
|
20
|
SÂłowa na dobry poczÂątek.. / REGULAMIN / "Akcja Paczka"
|
: Listopad 04, 2009, 22:37:35
|
Zbiórka s³odyczy oraz ciuchów dla Darii i Sebastiana Dubrownik, sprawmy ¿e do nich te¿ przyjdzie Miko³aja z prezentami. Rozmiary ciuchów. Sebek 150 cm wzrostu 96 w pasie i xl a Darcia 150 cm wzrostu xxl prosimy o kontakt napromieniowani@op.pl Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamuj¹cymi. W przegl¹darce musi byÌ w³¹czona obs³uga JavaScript, ¿eby go zobaczyÌ. Dziêkujemy za wsparcie
|
|
|
|
|
|
 |