Sprawd¼, jak koncerny tytoniowe oszukuj± palaczy.
Papierosy musz± byæ sprzedawane w opakowaniach bez logo, zdjêæ i napisów. Tak bêdzie ju¿ za 5 lat - twierdz± naukowcy z University of Waterloo w Ontario.
Ich badania wykaza³y, ¿e konsumentów wprowadzaj± w b³±d nie tylko zamieszczane na papierosach okre¶lenia typu "lekkie" i "³agodne". Podobne skojarzenia budz± te¿ odpowiednie cyfry i kolory.
73 proc. badanych uzna³o, ¿e papierosy z napisem "srebrne" s± zdrowsze ni¿ „normalne". Podobne skojarzenia budzi³y pude³ka z cyfr± "6" w przeciwieñstwie do "10". 75 proc. palaczy uzna³o tak¿e, ¿e mniej szkodliwe s± papierosy w niebieskim opakowaniu ni¿ w czerwonym - pisze „Journal of Public Health".
Opakowanie jest kluczowym narzêdziem marketingowym koncernów tytoniowych, zw³aszcza w krajach gdzie wprowadzono ju¿ reklamowe ograniczenia - twierdzi David Hammond, autor badañ.