62norbi
Prezes
Administrator
zakochany w forum
ile piszemy 0
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 407
Prezes
|
|
« : Kwiecieñ 17, 2009, 23:54:36 » |
|
Poczta nieprzyjazna niepe³nosprawnym
Nie tylko zwykli klienci maj± problemy z Poczt± Polsk±. Ci z nich, którzy poruszaj± siê na wózkach inwalidzkich czêsto nie mog± nawet samodzielnie dostaæ siê do urzêdu i skorzystaæ z jakichkolwiek us³ug.
W dniach od 6 do 24 pa¼dziernika 2008 roku pracownicy 16 wojewódzkich delegatur Urzêdu Komunikacji Elektronicznej skontrolowali placówki Poczty Polskiej pod k±tem ich przystosowania do potrzeb osób niepe³nosprawnych. Ka¿da delegatura skontrolowa³a przynajmniej 20 urzêdów, po 10 w miastach i na wsi. £±cznie skontrolowano 323 placówki. Wyniki kontroli nie napawaj± optymizmem.
UKE z przykro¶ci± stwierdzi³, ¿e wiêkszo¶æ ze skontrolowanych placówek nie spe³nia w pe³nym zakresie wymogów ustawowych. Urzêdy pocztowe najgorzej przystosowane s± w zakresie mo¿liwo¶ci samodzielnego wjazdu osoby poruszaj±cej siê na wózku inwalidzkim - 34% na wsi i 52% w miastach. Urz±d podkre¶la, ¿e niemo¿no¶æ dostania siê do urzêdu uniemo¿liwia niepe³nosprawnym skorzystanie z innych udogodnieñ, które w danej placówce mog± siê znajdowaæ.
Najlepiej urzêdy pocztowe wywi±zuj± siê z obowi±zku informowania osób niepe³nosprawnych o ich uprawnieniach - czyni to 100% placówek miejskich oraz 98% wiejskich. Dobrze wygl±da tak¿e sytuacja w przypadku usytuowania okienek (88% w miastach, 79% na wsi), ich oznakowania (87% oraz 80%), a tak¿e dostêpu do skrzynki pocztowej (86%, 80%).
Urz±d zauwa¿y³ jednak, ¿e wystêpuj± nie tylko istotne ró¿nice w przypadku podzia³u na placówki miejskie i wiejskie, ale tak¿e w zale¿no¶ci od regionu kraju.
Prezes UKE stwierdzi³a, ¿e w dalszym ci±gu przystosowanie placówek pocztowych do potrzeb osób niepe³nosprawnych jest niewystarczaj±ce, a sama Poczta Polska podejmuje zbyt ma³o dzia³añ, by ten stan rzeczy zmieniæ. Niestety trudno od pañstwowego przedsiêbiorstwa oczekiwaæ, by w obliczu trudnej sytuacji finansowej, zwiêkszy³a ona inwestycje.
|