gruszka
Administrator
napromiieniowany w forum
ile piszemy 0
Offline
Wiadomo¶ci: 598
|
|
« : Maj 03, 2009, 01:25:17 » |
|
Rozwój integracji,byæ czlowiekiem
Historia zorganizowanego kszta³cenia dzieci niepe³nosprawnych w Europie liczy oko³o 200 lat. W Polsce najwiêksze osi±gniêcia pedagogiki specjalnej przypadaj± na okres miêdzywojenny. Oddzielne szkolnictwo dla dzieci zdrowych i niepe³nosprawnych przez d³ugie dziesiêciolecia by³o traktowane jako najw³a¶ciwsze rozwi±zanie. Najwcze¶niej zyska³o ono spo³eczny akces w Stanach Zjednoczonych i w niektórych krajach skandynawskich, g³ównie w Szwecji. W pó¼niejszym czasie do³±czy³y Wielka Brytania, W³ochy, Niemcy i inne kraje. W Polsce nasilenie zainteresowania problemami ludzi niepe³nosprawnych da³o siê zauwa¿yæ w latach siedemdziesi±tych, ale dopiero w latach dziewiêædziesi±tych nast±pi³o szybkie powstawanie kolejnych placówek: przedszkoli, szkó³ integracyjnych, szkó³ z oddzia³ami integracyjnymi, o¶rodków rehabilitacyjnych. Okaza³o siê, ¿e dobre przedszkola i szko³y staj± siê jeszcze lepsze, gdy przyjmuj± wszystkie dzieci, a dobrzy nauczyciele staj± siê bardziej kompetentni, gdy w³±czaj± do grupy ka¿de dziecko.
Na przestrzeni wieków zmienia³ siê stosunek spo³eczeñstw do osób niepe³nosprawnych. Stosunek ten ewoluowa³ od pe³nej wrogo¶ci (³±cznie z wypadkami selekcji naturalnej dzieci) poprzez izolacjê jednostek z naruszonym stanem zdrowia i rozwoju, nastêpnie segregacjê, do wprowadzania w ¿ycie idei spo³ecznej integracji osób niepe³nosprawnych. Integracja jest wiêc kolejnym etapem tej ewolucji, wyra¿aj±cym siê w akceptacji naturalnego miejsca ludzi niepe³nosprawnych w spo³eczeñstwie, w dostrzeganiu ich potrzeb edukacyjnych i ¿yciowych, zmianie charakteru oferowanych im us³ug1.
W ostatnich latach XX wieku liczba dzieci niepe³nosprawnych ucz±cych siê w integracyjnych formach kszta³cenia by³a niewielka. Jak podaje J. Bogucka2, w roku szkolnym 1995/96 do klas integracyjnych w szko³ach podstawowych uczêszcza³o 1950 dzieci niepe³nosprawnych, do przedszkolnych oddzia³ów integracyjnych 1250 dzieci i do klas integracyjnych w szko³ach ponadpodstawowych tylko 195 dzieci. W¶ród tych dzieci by³o jedynie oko³o 10% dzieci przewlekle chorych. Natomiast, zgodnie z danymi szacunkowymi na rok 1994, w Polsce na ró¿ne choroby przewlek³e chorowa³o oko³o 470 tysiêcy dzieci, w tym oko³o 215 tysiêcy dzieci na choroby somatyczne3.
Termin integracja (³ac. integratio - odnowienie, uzupe³nienie) stosuje siê w ró¿nych dziedzinach ¿ycia, a jego znaczenie jest interpretowane przez przedstawicieli ró¿nych nauk (socjologicznych, psychologicznych, pedagogicznych i innych) jako zespalanie, scalanie, jednoczenie, tworzenie ca³o¶ci4. Integracja nie oznacza jednak jedno¶ci w sensie jednolito¶ci, lecz jedno¶æ w ró¿norodno¶ci5. Integracyjny system kszta³cenia i wychowania polega na maksymalnym w³±czeniu dzieci i m³odzie¿y z odchyleniami od normy do szkó³ masowych i innych placówek, umo¿liwiaj±c im - w miarê mo¿liwo¶ci - wzrastanie i naukê w gronie zdrowych rówie¶ników. Integruj±c spo³ecznie niepe³nosprawnych, stwarzamy im warunki, aby mog³y wychowywaæ siê w swojej rodzinie, uczyæ siê w szkole powszechnej, wzrastaæ w naturalnym ¶rodowisku w¶ród pe³nosprawnych rówie¶ników. Wyeliminowanie uprzedzeñ i postaw odrzucaj±cych nast±pi szybciej, je¿eli dzieci poznaj± siê, naucz± tolerancji i akceptowania innych. Obcowanie uczniów zdrowych i niepe³nosprawnych stanowi szansê dla obu grup, albowiem ¿aden nauczyciel, bez wzglêdu na kompetencje i talent pedagogiczny, nie zast±pi dziecku spo³ecznego otoczenia innych dzieci.
Cele i zadania integracji
U podstaw integracyjnego systemu kszta³cenia specjalnego le¿± nastêpuj±ce za³o¿enia6: - Najkorzystniejsze dla rozwoju, wychowania i nauczania dzieci niepe³nosprawnych jest przebywanie w gronie rodziny oraz spo³eczno¶ci osób pe³nosprawnych, przy zapewnieniu im warunków zdrowotnych, spo³eczno-wychowawczych i dydaktycznych. - Dla przygotowania dziecka niepe³nosprawnego do samodzielnego, na miarê jego mo¿liwo¶ci, ¿ycia w spo³eczeñstwie korzystne jest celowo zorganizowane jego uczestnictwo w tym ¿yciu. - W procesie wychowania i nauczania dzieci niepe³nosprawnych uwzglêdniamy ich potrzeby i dyspozycje osobowo¶ciowe wspólne dla nich i dzieci pe³nosprawnych, organizujemy dla obu tych grup identyczne sytuacje wychowawcze, wykorzystujemy jednakowe metody i ¶rodki wychowania i nauczania, a wprowadzamy metody i ¶rodki specjalne, gdy zachodzi potrzeba ze wzglêdu na swoiste trudno¶ci dziecka. - Dzieci i m³odzie¿ niepe³nosprawna maj± prawo do korzystania ze wszystkich stopni i profilów szkolnictwa, z instytucji sportowych, rekreacji i kultury. Instytucje te powinny wprowadzaæ do swych obiektów odpowiednie urz±dzenia techniczne, w³a¶ciwe rozwi±zania organizacyjne. - Okresowa lub czê¶ciowa izolacja w zak³adach specjalnych niektórych grup dzieci ze wzglêdów zdrowotnych (np. reumatycy w sanatoriach) lub dydaktycznych (np. upo¶ledzeni umys³owo w szko³ach specjalnych) tylko wówczas nie powoduje negatywnych skutków w ich rozwoju, gdy zak³ady te umo¿liwi± dzieciom kontakt ze ¶rodowiskiem, w tym z rodzin± i z dzieæmi pe³nosprawnymi.
Integracyjny system kszta³cenia specjalnego wyznacza nowy kierunek dzia³añ spo³ecznych, który wi±¿e siê z modyfikowaniem otoczenia cywilizacyjno-kulturowego, organizacji ¿ycia spo³ecznego i postaw spo³ecznych wobec osób niepe³nosprawnych, w celu optymalizacji procesu ich spo³ecznej integracji. U podstaw tych dzia³añ le¿y prze¶wiadczenie, ¿e niepe³nosprawno¶æ w wielu wypadkach mimo rehabilitacji danej osoby powoduje okre¶lone ograniczenia. Nale¿y wówczas uznaæ i zaspokajaæ specyficzne potrzeby tej osoby, stosuj±c specjalne u³atwienia w jej otoczeniu fizycznym i ¶rodowisku spo³ecznym.
Formy i koncepcje kszta³cenia integracyjnego
Obecnie utrwali³y siê nastêpuj±ce formy kszta³cenia integracyjnego: - uczêszczanie dzieci niepe³nosprawnych do zwyk³ych klas, w których nie organizuje siê dla nich w sposób celowy pomocy specjalnej (integracja pozorna); - uczêszczanie dzieci do tzw. klas integracyjnych lub przedszkolnych oddzia³ów integracyjnych, w których uwzglêdnia siê ich specjalne potrzeby i udziela specjalnej pomocy (integracja funkcjonalna); - uczêszczanie dzieci do klas specjalnych (tak¿e terapeutycznych) organizowanych w szko³ach ogólnokszta³c±cych.
Stopieñ integracji jest ró¿ny - najwiêkszy wystêpuje w klasach i oddzia³ach integracyjnych, a najmniejszy w klasach specjalnych. Idee integracji s± realizowane zarówno w strukturze szkolnictwa powszechnie dostêpnego, w tzw. integracyjnych formach kszta³cenia specjalnego (integracyjne przedszkola i szko³y, integracyjne oddzia³y przedszkolne, integracyjne klasy szkolne), jak i w placówkach segregacyjnych (szko³y specjalne, specjalne o¶rodki szkolno-wychowawcze). D±¿y siê jednak do tego, aby placówki o charakterze segregacyjnym nawi±za³y kontakt ze ¶rodowiskiem, w którym s± usytuowane, ¶wiadcz±c sobie wzajemnie ró¿ne us³ugi i wzbogacaj±c przez to program dydaktyczno-wychowawczy7.
System integracyjny umo¿liwia indywidualne podej¶cie do ka¿dego dziecka i zapewnienie mu warunków, aby mog³o ono w pe³ni realizowaæ program szkolny. Mimo ¿e jest on ju¿ wdra¿any w system edukacji, nadal budzi wiele kontrowersji zarówno w krêgach naukowych, jak i w¶ród praktyków. Wynika to z dwóch koncepcji kszta³cenia specjalnego. Pierwsza z nich, to koncepcja integracji pe³nej, której istota wyra¿a siê w d±¿eniu do umo¿liwienia ka¿demu dziecku niepe³nosprawnemu wychowania i nauczania w jego naturalnym ¶rodowisku (w rodzinie, szkole masowej, w ¶rodowisku lokalnym) i tworzeniu dla niego w tym ¶rodowisku odpowiednich warunków rozwoju, wychowania i nauki. Oznacza to tworzenie nowych placówek edukacyjnych, w których bêdzie obowi±zywa³ jeden program nauczania i wychowania dostosowany do wiêkszo¶ci uczniów, lecz ka¿dy znajdzie tam warunki sprzyjaj±ce optymalnemu indywidualnemu rozwojowi.
Druga koncepcja zak³ada tak zwan± integracjê niepe³n±, czê¶ciow±, ograniczon±, okre¶lan± te¿ jako odmiana integracji ca³kowitej. Jej istota wyra¿a siê "[...] w modyfikowaniu procesu rewalidacji dzieci i m³odzie¿y w istniej±cych placówkach segregacyjnych, w postaci wprowadzania ró¿nych sytuacji wychowawczych i dydaktycznych, w których wychowankowie niepe³nosprawni maj± mo¿no¶æ przebywania w ¶rodowisku osób pe³nosprawnych, nawi±zywania z nimi kontaktów, odbywania wspólnych zajêæ [...], wspólnej zabawy i pracy"8. D±¿y siê tak¿e do tego, aby dzieci niepe³nosprawne jak najczê¶ciej przebywa³y w swoim ¶rodowisku rodzinnym, które powinno braæ aktywny udzia³ w procesie ich rewalidacji. Wiêkszo¶æ szkó³ masowych nie jest w stanie zabezpieczyæ dzieciom niepe³nosprawnym odpowiednich warunków nauki i rozwoju, gdy¿ istnieje w nich wiele barier architektonicznych, brakuje niezbêdnych pomocy technicznych i dydaktycznych oraz odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej.
Ponadto klasy w szko³ach masowych s± czêsto zbyt liczne, co nie sprzyja prawid³owemu przebiegowi procesu integracji dzieci z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju, a realizowane programy nauczania i wychowania nie s± dostosowane do specyficznych potrzeb tych dzieci. Wszystko to nara¿a dzieci niepe³nosprawne na stres i frustracje, nie sprzyja dobremu opanowaniu przez nie wiedzy i umiejêtno¶ci i mo¿e przyczyniæ siê do eksponowania ich "odmienno¶ci", "inno¶ci".
Integracja wymaga odpowiedniego przygotowania do niej osób niepe³nosprawnych. "Jednym z podstawowych warunków integracji jest maksymalnie usprawnienie fizyczne i psychiczne dziecka z odchyleniem od normy przed w³±czeniem go do zwyk³ej klasy. Dziecko winno byæ ¶wiadome swoich mo¿liwo¶ci i ograniczeñ. Winno umieæ siê zachowaæ w sytuacjach trudnych, np. w czasie niew³a¶ciwego zachowania siê w stosunku do niego przez jego rówie¶ników"9. Nauczyciel klasy klasy, w której uczy siê dziecko z odchyleniami od normy, powinien pozostawaæ w kontakcie z jego rodzin± i placówkami, w których przebywa³o dziecko w trakcie leczenia, usprawniania i rehabilitacji.
Specyfika pracy w klasie integracyjnej
W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel nauczania zintegrowanego oraz pedagog specjalny, pe³ni±cy rolê nauczyciela wspomagaj±cego. Oboje s± odpowiedzialni za postêpy uczniów w równym stopniu. Dziêki pracy dwóch pedagogów mo¿liwa jest indywidualizacja w procesie nauczania ka¿dego ucznia.
Aby dziecko niepe³nosprawne mog³o siê rozwijaæ i doskonaliæ swoje umiejêtno¶ci, dodatkowo zatrudnieni s±: logopeda, pedagog-terapeuta, psycholog, pielêgniarka i nauczyciele ¶wietlicy. Zadaniem tych osób jest wspólne oddzia³ywanie w taki sposób, aby nastêpowa³o: - wspieranie indywidualnego rozwoju uczniów, - tworzenie indywidualnych programów terapeutycznych dla osób niepe³nosprawnych, - dostosowanie tre¶ci programowych i pomocy dydaktycznych do potrzeb i mo¿liwo¶ci ka¿dego dziecka.
W systemie integracyjnym wszyscy maj± równe szanse uczestnictwa w ¿yciu spo³ecznym. Zarówno "zdrowi", jak i niepe³nosprawni ucz± siê tolerancji, akceptacji, otwarto¶ci na potrzeby innych, odpowiedzialno¶ci, a tak¿e ¿yczliwo¶ci i wyrozumia³o¶ci. Dzieci "zdrowe" s± naturalnym bod¼cem do dzia³ania dla niepe³nosprawnych rówie¶ników, s± dla nich wzorcami do na¶ladowania. Integracja powoduje u dzieci niepe³nosprawnych wzrost motywacji do dzia³ania i nauki - rodzi siê wiara we w³asne si³y.
Aby uczeñ niepe³nosprawny sta³ siê integralnym cz³onkiem zespo³u klasowego, musi byæ akceptowany w pe³ni przez swoich kolegów. Czêsto przyczyn± braku akceptacji i z³ych stosunków z kolegami czy te¿ wzajemnej niechêci s± spo³eczne uprzedzenia, niejednokrotnie przekazywane przez rodziców uczniów pe³nosprawnych. Trzeba wiêc odpowiedzieæ na zasadnicze pytania: Co daje integracja osobom z niepe³nosprawno¶ci± intelektualn±, a co normalnie rozwijaj±cym siê?
Co daje uczniowi wspó³uczestnictwo w klasie integracyjnej? Do g³ównych korzy¶ci wynikaj±cych z wzajemnego wspó³istnienia i funkcjonowania uczniów w klasie mo¿na zaliczyæ: - poznanie nowych kolegów i akceptacjê innych, - budowanie poczucia w³asnej warto¶ci, - uczenie siê tolerancji i empatii, - prze³amywanie w³asnych s³abo¶ci i ograniczeñ, - nabycie przydatnych umiejêtno¶ci interpersonalnych (asertywno¶æ, budowanie wiary w siebie i zespó³, umiejêtno¶æ rozwi±zywania konfliktów), - poczucie odpowiedzialno¶ci za siebie i innych, - mo¿liwo¶æ uzyskania wsparcia ze strony kole¿anek i kolegów z klasy w trudnych sytuacjach, - zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb psychicznych (uznania, akceptacji, bezpieczeñstwa, mo¿liwo¶æ zespo³owego podejmowania decyzji, mo¿liwo¶æ podzielenia siê swoimi sukcesami z innymi)10.
Zintegrowana klasa jest wynikiem wspó³pracy uczniów i nauczyciela. Zagro¿eniem dla integruj±cej siê grupy mog± byæ zachowania pojedynczych uczniów, którzy nie chc± dostrzec korzy¶ci funkcjonowania w zespole. Uczeñ, który przeciwstawia siê podejmowaniu zadañ przez grupê, walczy o zdobycie w niej wysokiej pozycji lub manipuluje innymi czy te¿ ocenia swoich kolegów, mo¿e skutecznie utrudniæ zintegrowanie klasy. Wychowawca winien tak zorganizowaæ pracê, aby uczniowie czuli atmosferê bezpieczeñstwa i zaufania11.
Nauczyciel pracuj±cy z grup± integracyjn± staje siê bardziej twórczy i kreatywny. Praca w klasie integracyjnej jest trudna, wyczerpuj±ca, wymaga du¿ego zaanga¿owania, cierpliwo¶ci, empatii i ci±g³ego kszta³cenia siê. Daje jednak wiele satysfakcji. U¶miech i zadowolenie dziecka niepe³nosprawnego jest dla nauczyciela najwiêksz± nagrod±. Dziêki w³±czaniu dzieci niepe³nosprawnych w ¿ycie szko³y masowej s± one lepiej przygotowane do samodzielno¶ci i lepszego radzenia sobie w codziennej rzeczywisto¶ci. Warto wiêc tworzyæ klasy integracyjne, a nasz± przewodni± my¶l± powinny byæ s³owa Marii Grzegorzewskiej: "Ka¿dy ma prawo do szczê¶cia i swego miejsca w spo³eczeñstwie".
s. M. Lidia Mierzwa Dyrekcji Katolickich Szkó³ SPSK w Czerwiennem dziêkujemy za udostêpnieniew fotografii.
Przypisy: 1. A. Hulek, Kszta³cenie specjalne w systemie integracyjnym, Warszawa 1993, s. 329. 2. J. Bogucka, Raport o stanie integracyjnych form kszta³cenia, Wyst±pienie na II Ogólnopolskim Forum Szkó³ Integracyjnych, Zielona Góra, 24-25 wrze¶nia 1997. 3. E. Góralczyk, Choroba dziecka w twoim ¿yciu, CM PPP MEN, Warszawa 1996, s. 62. 4. B. Dunaj, S³ownik wspó³czesnego jêzyka polskiego, Wydawnictwo "Wilga", Warszawa 1996, s. 325. 5. W. Jacher, Zagadnienia integracji systemu spo³ecznego. Studium z zakresu teorii socjologii, PWN, Warszawa 1976, s. 13. 6. A. Maciarz, Integracja spo³eczna dzieci niepe³nosprawnych, WSiP, Warszawa 1987, s. 11. 7. A. Hulek, Kszta³cenie specjalne w systemie integracyjnym, [w:] W. Pomyka³o (red.), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja "Innowacja", Warszawa 1993, s. 330. 8. A. Maciarz, Integracja spo³eczna dzieci niepe³nosprawnych, WSiP, Warszawa 1987, s. 18, Integracyjny system kszta³cenia specjalnego, [w:] A. Hulek (red.) Kszta³cenie specjalne w Polsce, CDN, Warszawa 1990, s. 139. 9. A. Hulek, Kszta³cenie specjalne w systemie integracyjnym, [w:] W. Pomyka³o (red.), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja "Innowacja", Warszawa 1993, s. 330. 10. Z. Janiszewska-Nie¶cioruk, Uwarunkowania spo³ecznej integracji [w:] A. Maciarz (red.), Z teorii i badañ spo³ecznej integracji dzieci niepe³nosprawnych, Impuls, Kraków 1999. 11. A. Maciarz, Uczniowie niepe³nosprawni w szkole powszechnej, Warszawa 1992.
|