Województwo ¶l±skie zamierza kupiæ cztery poci±gi
purz 18-10-2004 , ostatnia aktualizacja 18-10-2004 23:00
Jeszcze w tym roku bêdzie podpisane porozumienie z województwem mazowieckim i wspólny przetarg na zakup czternastu nowoczesnych poci±gów. Cztery trafi³yby do województwa ¶l±skiego w ci±gu trzech najbli¿szych lat.
- Warto zrobiæ krok do przodu i zadbaæ o jako¶æ tego, co dzi¶ je¼dzi po naszych torach - mówi Jacek Stumpf, dyrektor wydzia³u komunikacji i transportu Urzêdu Marsza³kowskiego w Katowicach. Wczoraj radni sejmiku zrobili ju¿ pierwszy krok. Upowa¿nili zarz±d województwa do uczestniczenia w przetargu na zakup nowych poci±gów, które planuj± og³osiæ w³adze województwa mazowieckiego.
Dwa województwa og³osi³yby wspólnie przetarg na zakup czternastu nowoczesnych jednostek elektrycznych. Zamawiaj±c wiêcej poci±gów, mo¿na bowiem liczyæ na ni¿sz± cenê. A chodzi o spory wydatek, bo jedna jednostka kosztuje ok. 15-17 mln z³. W³adze województwa ¶l±skiego licz±, ¿e zakup czterech poci±gów uda im siê sfinansowaæ z pieniêdzy przekazywanych w ramach tzw. kontaktu wojewódzkiego, z bud¿etu sejmiku i byæ mo¿e z pieniêdzy z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Cztery nowe poci±gi z 200-250 miejscami siedz±cymi trafi³yby do województwa ¶l±skiego w ci±gu trzech najbli¿szych lat. Jak mówi dyrektor Stumpf, najpewniej obs³ugiwa³yby trasy Sosnowiec - Katowice - Tychy i Gliwice - Katowice - Czêstochowa.
Przypomnijmy, ¿e trzy lata temu w³adze województwa ¶l±skiego uczestniczy³y ju¿ razem z trzema innymi województwami w przetargu na zakup szynobusów. Dwa z nich kursuj± ju¿ po trasach, na których nie op³aca siê uruchamiaæ jednostek elektrycznych.
--------------------------------------------------------------------------------
Jak mówi dyrektor Stumpf, najpewniej obs³ugiwa³yby trasy Sosnowiec - Katowice - Tychy i Gliwice - Katowice - Czêstochowa.
Przypomnijmy, ¿e trzy lata temu w³adze województwa ¶l±skiego uczestniczy³y ju¿ razem z trzema innymi województwami w przetargu na zakup szynobusów. Dwa z nich kursuj± ju¿ po trasach, na których nie op³aca siê uruchamiaæ jednostek elektrycznych.
Czy¿by pocz±tek kolejki regionlanej?
gdzie kursuja na ¦l±sku te szynobusy? do Tychów chyba nie zagl±daj±
tak ontucicyjnie to mi sie wydaje ze gdzies okolice rybnika albo raciborza ale to tak na chybil trafil mowie
--------------------------------------------------------------------------------
Wczoraj przeje¿d¿aj±c przez Katowice idzia³em szynobus. Wydaje mi siê, ¿e to by³ ten z Kolzamu, a nie pamiêtam jakie ¦l±sk kupi³. Barwy chyba granatowo-¿ó³te
Jeszcze w tym roku b?dzie podpisane porozumienie z województwem mazowieckim i wspólny przetarg na zakup czternastu nowoczesnych poci?gów. Cztery trafi?yby do województwa ?l?skiego w ci?gu trzech najbli?szych lat.
Oby nie spieprzyli sprawy, tak jak to bylo z lokomotywami EU11 i 43 dla Cargo. Bo patrzac na stan jednostek w Katowicach nowy tabor jest pilnie potrzebny.
- Warto zrobi? krok do przodu i zadba? o jako?? tego, co dzi? je?dzi po naszych torach - mówi Jacek Stumpf, dyrektor wydzia?u komunikacji i transportu Urz?du Marsza?kowskiego w Katowicach.
Juz zrobiliscie krok. Tylko szkoda, ze w niewlasciwa strone. Temu cwaniaczkowi juz podziekujemy, tak samo jak pozostalym z Katowic. Oddaj Lodzi wszystkie zmodernizowane jednostki trakcyjne, które nam podpieprzyliscie podczas przejmowania lodzkiego ZPR-u! A te swoje zdezelowane trupy mozecie zabrac do siebie z powrotem.
Ustawiony przetarg na poci±gi dla Mazowsza?
W³odzimierz Paw³owski, Krzysztof ¦mietana 17-12-2004 , ostatnia aktualizacja 17-12-2004 00:22
Czy wart 200 mln z³ kontrakt na dostawê poci±gów przypadnie szwajcarskiej firmie Stadler Rail AG? Wicemarsza³ek Mazowsza Bogus³aw Kowalski z LPR nie kryje, ¿e zale¿y mu na jej inwestycjach w Siedlcach. Konkurenci protestuj±
Kontrowersyjny przetarg og³osi³y wspólnie dwa województwa - mazowieckie i ¶l±skie. Pierwsze chce kupiæ dziesiêæ, a drugie cztery poci±gi elektryczne. Zamierzaj± na nie wydaæ ok. 200 mln z³. Na z³o¿enie ofert producenci maj± czas do 17 stycznia. Wiêkszo¶æ ju¿ teraz protestuje.
Jak wygraj±, to zatrudni±
- Ten przetarg jest ustawiony pod jedn± firmê, szwajcarskiego Stadlera. Tylko jej produkt spe³nia postawione warunki - uwa¿a Karol Szyndzielorz, rzecznik Siemensa.
Przygotowuj±cy przetarg niezwykle dok³adnie okre¶lili wymagania: d³ugo¶æ poci±gu, liczbê okien, kó³, a nawet umiejscowienie ogrzewanego pojemnika dla maszynisty. Wed³ug specjalisty z bran¿y kolejowej wszystko ma byæ tak jak w szwajcarskim poci±gu typu Flirt.
Oprócz Siemensa protestuje bydgoska PESA. Firma ta nawet nie mog³aby wystartowaæ w przetargu. Mazowsze chce bowiem, by dostawca móg³ siê pochwaliæ, ¿e wyprodukowa³ ju¿ co najmniej 30 podobnych poci±gów. - To dyskryminowanie polskich firm, które maj± mniejsze do¶wiadczenie - wytyka Jerzy Berg z PES-y
Podatnik na tym skorzysta?
Produkcjê poci±gów Flirt szwajcarski Stadler od dawna planuje w Siedlcach. Tu firmie przypad³a do gustu dawna hala monta¿u rozjazdów kolejowych nale¿±ca do PKP. Gdyby Stadler j± dosta³, obiecuje zainwestowaæ ok. 6 mln euro. List intencyjny w tej sprawie ju¿ pó³ roku temu podpisali szef szwajcarskiej firmy, marsza³ek Mazowsza i prezydent Siedlec.
W³adze naszego regionu nie ukrywaj±, ¿e na inwestycji Stadlera bardzo im zale¿y. Halê w Siedlcach PKP SA maj± przekazaæ spó³ce PKP Przewozy Regionalne, która wniesie j± aportem do kontrolowanej przez samorz±d województwa spó³ki Koleje Mazowieckie. Te natomiast maj± na koniec podpisaæ stosown± umowê ze Szwajcarami. - Skoro wydajemy pieni±dze naszych podatników, chcemy, by mieli z tego jakie¶ korzy¶ci - zwierzy³ siê "Gazecie" wicemarsza³ek Mazowsza Bogus³aw Kowalski (LPR).
Sprawdzili¶my, ¿e w przetargu na poci±gi wa¿ne bêd± nie tylko wzglêdy ekonomiczne (cena i koszty serwisowania to 68 proc. atrakcyjno¶ci oferty), ale te¿ spo³eczne - wp³yw na lokalny rynek pracy. Tylko jak te ostatnie ma oceniæ komisja przetargowa? - Chodzi nam o wzrost zatrudnienia, a Stadler nam to gwarantuje - przyznaje wicemarsza³ek Kowalski.
Utrzymuje jednocze¶nie, ¿e przetarg nie jest ustawiony pod Szwajcarów: - Nic jeszcze nie zosta³o postanowione. Ka¿da firma ma prawo z³o¿yæ ofertê na tyle korzystn± finansowo, ¿e mo¿e wygraæ i bez punktów z czê¶ci spo³ecznej.
Siemens i PESA nie sk³adaj± broni. Wys³a³y protest do Urzêdu Zamówieñ Publicznych. Jeszcze w grudniu arbitrzy maj± tu sprawdziæ, czy rzeczywi¶cie przetarg zosta³ ustawiony pod konkretn± firmê. Je¶li zarzuty potwierdz± siê, urz±d mo¿e nakazaæ powtórzenie przetargu.
--------------------------------------------------------------------------------
Forza_imperialDecember 17th, 2004, 08:38 PM
Pesa, Siemens i Bombardier oprotestowa³y przetarg na zakup 14 ezt dla Mazowsza i ¦l±ska. Ich zdaniem zosta³ ona napisany pod jednego producenta - szwajcarsk± firmê Stadler, która ma wybudowac swoj± fabrykê w Siedlcach. Jak poda³a Rzeczpospolita, warunki przetargu umo¿liwiaj± jej zwyciêstwo nawet przy znacznie wy¿szej cenie poci±gów.
A¿ 20% mo¿liwych punktów mo¿na otrzymaæ za organizacjê miejsc pracy na Mazowszu i ¦l±sku, a Stadler jest jedyn± firm±, w przypadku której jest to realne i z któr± rozmowy na ten temat zarz±d województwa prowadzi od d³u¿szego czasu. Urz±d Marsza³kowski twierdzi, ¿e chce zaktywizowaæ gospodarczo województwo mazowieckie i ka¿dy mo¿e utworzyæ tu miejsca pracy. Producenci taboru s± jednak innego zdania.
Z symulacji Rzeczpospolitej wynika, ¿e oferent, który zapowie utworzenie 100 miejsc pracy, mo¿e za¿±daæ nawet czterokrotnie wy¿sz± cenê za poci±gi, ni¿ konkurenci i i tak wygraæ przetarg. Zdaniem czê¶ci producentów, równie¿ specyfikacja techniczna pojazdu podana w zamówieniu wskazuje na faworyzacjê oferty szwajcarskiej firmy.
(¼ród³o: Rzeczpospolita, 16 grudnia 2004)
http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-144123.html Jak my¶licie bêda te poci±gi dla nas?
jestem ciekawa?
czy dla wózkowiczów? miejmy nadziejê ¿e tak