Napromieniowani
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Metoda Halliwick wspomagajÂącÂą terapiÂą usprawniania dzieci z poraÂżeniem mĂłzgowym.  (Przeczytany 6554 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
izkaa189
Izka
Administrator
mieszkaniec
*****

ile piszemy 0
Offline Offline

Wiadomości: 245



« : Marzec 28, 2011, 21:00:52 »

Æwiczeniami w wodzie i naukÂą pÂływania osĂłb niepeÂłnosprawnych zajmuje siĂŞ organizacja „PÂływanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dziaÂłajÂąca w Anglii od 1950 roku. Tam teÂż zostaÂła opracowana i sprawdzona metoda, ktĂłra jest stosowana do dziÂś - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki pÂływania i terapii w wodzie dla osĂłb w kaÂżdym wieku, zarĂłwno dla niepeÂłnosprawnych, jak i dla zdrowych.
G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siĂŞ i przebywania  w wodzie, co osiÂąga siĂŞ poprzez nauczenie kontrolowania ruchĂłw gÂłowy, oddychania i utrzymywania rĂłwnowagi w wodzie.
Utrzymanie rĂłwnowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dzÂących w Âśrodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejĂŞtnoÂści psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umoÂżliwia opanowanie zdolnoÂści utrzymania rĂłwnowa¬gi w niestabilnym Âśrodowisku. Po uzyskaniu rĂłwnowagi (stabilnoÂści) moÂżna rozpocz¹Ì kon-trolowany ruch, ktĂłry zapewnia niezaleÂżnoœÌ osoby niepeÂłnosprawnej w Âśrodowisku wodnym.
Filozofia metody
Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umo¿liwienie uczestnikowi osi¹gniêcia maksymalnej niezale¿noœci zarówno w wodzie jak i na l¹dzie. Podstawow¹ umiejêtnoœci¹ w opanowaniu p³ywania jest równowaga. Równowaga zale¿y od kszta³tu i gêstoœci cia³a. P³ywak, zw³aszcza ze schorzeniami neurologicznymi, mo¿e wymagaÌ pomocy, aby uzyskaÌ i utrzymaÌ równowagê. Wsparcia powinien udzielaÌ tylko instruktor wspó³pracuj¹cy indywidualnie z jednym uczniem. Nie u¿ywa siê pomocy wypornoœciowych, poniewa¿ sprzyjaj¹ uzale¿nieniu, które mo¿e znacznie zahamowaÌ d¹¿enie do niezale¿noœci.
Nauka pÂływania wymaga takÂże aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siĂŞ w grupach.

KaÂżdy jest pÂływakiem!
PÂływanie to Âśrodek do osiÂągniĂŞcia niezaleÂżnoÂści,
nie cel sam w sobie.
Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêstoœci cia³a.
NajwaÂżniejsze jest zapewnienie odpowiedniego
wsparcia i asekuracji.
WiêkszoœÌ zajêÌ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak.
Nigdy nie uÂżywa siĂŞ pomocy wypornoÂściowych.
PÂływak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajĂŞciach.
WiêkszoœÌ zajêÌ prowadzi siê w grupach.


Tabela 1: Filozofia Halliwick

Za³o¿enia tej metody odnosz¹ siê nie tylko do technicznej strony nauki p³ywania, ale te¿ do aspektów psychologicznych i spo³ecznych. Tworz¹ zarazem swoist¹ filozofiê Halliwick, której g³ównymi wyznacznikami s¹:
   PoczÂątkowo uczymy „radoÂści w wodzie”, nie stylĂłw pÂływackich,
   KÂładziemy nacisk na umiejĂŞtnoÂści (moÂżliwoÂści), a nie na niepeÂłnosprawnoœÌ,
   KÂładziemy nacisk na radoœÌ i przyjemnoœÌ (wiĂŞkszoœÌ aktywnoÂści jest zabawÂą),
   Nie uÂżywamy Âżadnych pomocy – pÂływakom asystujÂą instruktorzy,
   Uczymy w logicznym porzÂądku, upewniajÂąc siĂŞ, Âże wszystkie kolejne kroki sÂą udoskonalone,
   Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla pÂływaka, zachĂŞcamy do postĂŞpĂłw, ale nie naciskamy,
   Pracujemy w grupach, wtedy pÂływacy zachĂŞcajÂą siĂŞ nawzajem, nowym instruktorom pomagajÂą inni z wiĂŞkszym doÂświadczeniem,
   UÂżywamy imion – wszyscy jesteÂśmy rĂłwni w wodzie,
   Uczymy w wodzie kaÂżdego na tym samym poziomie,
   MyÂślimy pozytywnie – wszyscy,
   CaÂła organizacja opiera siĂŞ na bazie wolontariatu
Nie uÂżywa siĂŞ pomocy do pÂływania, poniewaÂż:
   Pomoce czĂŞsto powodujÂą, Âże twarz nie ma stycznoÂści z wodÂą, a w zwiÂązku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona;
   UtrzymujÂąc gÂłowĂŞ w gĂłrze prowadzÂą do nauki utrzymywania nieprawidÂłowej pozycji ciaÂła, ewentualnie do sÂłabej techniki pÂływania;
   Pomoce uniemoÂżliwiajÂą (hamujÂą) uczenie i doskonalenie pewnych umiejĂŞtnoÂści, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolĂŞ balansu;
   Pomoce nie kompensujÂą asymetrii i bardziej komplikujÂą problemy zwiÂązane z naukÂą kontroli niechcianych ruchĂłw rotacyjnych;
   Pomoce mogÂą prowadziĂŚ do faÂłszywego poczucia bezpieczeĂąstwa i do zbyt duÂżego zaufania;
   Pomoce mogÂą byĂŚ niebezpieczne. MogÂą zatrzymaĂŚ ludzi pod wodÂą. MogÂą takÂże wymkn¹Ì siĂŞ, zÂłamaĂŚ lub przebiĂŚ;
   Pomoce nie pomagajÂą w integracji. PÂływacy o mniejszych umiejĂŞtnoÂściach sÂą od razu zauwaÂżalni, jeÂśli majÂą ubrane naramienniki (skrzydeÂłka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor moÂże uÂżyĂŚ ró¿nych dodatkowych podtrzymaĂą;
   Kiedy podtrzymanie moÂże byĂŚ stopniowo zmniejszane i jeÂśli pÂływak robi postĂŞpy wĂłwczas dyskretna pomoc jest najwaÂżniejsza;
   Ludzie, ktĂłrzy na lÂądzie sÂą uzaleÂżnieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mogÂą poczuĂŚ siĂŞ od nich wolni;
Pomoce wypornoÂściowe nie sÂą tak „adoptowalne” jak instruktor:
-   instruktor moÂże dostosowaĂŚ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb pÂływaka,
-   podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane adekwatnie do aktywnoÂści,
-   podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane w trakcie trwania aktywnoÂści, od caÂłkowitego aÂż do braku w aktywnoÂściach, ktĂłre pÂływak moÂże wykonaĂŚ samodzielnie
Usprawnianie metodÂą Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepeÂłnosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z PoraÂżeniem MĂłzgowym” w Opolu.
ZajĂŞcia odbywajÂą siĂŞ raz w tygodniu w czterech grupach, do ktĂłrych zaklasyfikowane sÂą dzieci w zaleÂżnoÂści od stopnia oswojenia siĂŞ z wodÂą oraz kontroli oddychania.
Przekrój dzieci z mózgowym pora¿eniem uczestnicz¹cych w zajêciach, jest ró¿ny, uwzglêdniaj¹cy zarówno wiek, jak i stopieù uszkodzenia centralnego uk³adu nerwowego. Wiek uczestników waha siê od 6 miesiêcy do 13 lat. Ka¿dy p³ywak ma swojego indywidualnego instruktora, który towarzyszy mu przez ca³y czas trwania zajêÌ. Instruktorem jest najczêœciej rodzic, który przed rozpoczêciem zajêÌ (pierwszym wejœciem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposób prowadzone s¹ zajêcia, jakie s¹ g³ówne za³o¿enia i cele terapii.
Podczas terapii wykorzystywane s¹ ró¿nego rodzaju techniki wspomagaù w zale¿noœci od rodzaju stopnia niepe³nosprawnoœci. Techniki maj¹ na celu m.in. u³atwianie prawid³owego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobów zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania równowagi, osi¹gania pozycji bezpiecznego oddychania.
Podczas zajĂŞĂŚ stosuje siĂŞ ró¿ne formacje i pÂłynnie przechodzi siĂŞ z jednej do drugiej (np.: koÂło – w¹¿ – linia – w¹¿ – koÂło). W tych formacjach instruktorzy i pÂływacy ustawiajÂą siĂŞ na przemian obok siebie lub jeden za drugim.
Podczas ka¿dej sesji zwraca siê szczególn¹ uwagê na dobre samopoczucie p³ywaka, musi on w pe³ni odczuwaÌ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawieraj¹ elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siê osi¹gania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osi¹gn¹Ì znajduj¹c siê w innych pozycjach i jak kontrolowaÌ wydech, nawet jeœli twarz jest pod wod¹. Równie wa¿nym aspektem jest nauka kontroli równowagi, specyficzna dla ka¿dego p³ywaka i zale¿na m.in. od rodzaju i stopnia niepe³nosprawnoœci. To wszystko prowadzi do osi¹gniêcia jak najwiêkszej niezale¿noœci oraz absolutnego poczucia bezpieczeùstwa, które oparte s¹ na gruntownej znajomoœci œrodowiska wodnego i zdolnoœci swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów.
Poprzez zabawy i gry pÂływacy bardzo szybko przystosowujÂą siĂŞ do Âśrodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siĂŞ, ktĂłra zachĂŞca do bycia bardziej niezaleÂżnym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywnoÂści oraz przezwyciĂŞÂża zahamowania.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Strona wygenerowana w 0.026 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

polskiserwerfreeplay blackspider svcraft ostrovirsk shd