izkaa189
Izka
Administrator
mieszkaniec
   
ile piszemy 0
Offline
Wiadomości: 245
|
 |
« : Marzec 28, 2011, 21:00:52 » |
|
Ăwiczeniami w wodzie i naukÂą pÂływania osĂłb niepeÂłnosprawnych zajmuje siĂŞ organizacja „PÂływanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dziaÂłajÂąca w Anglii od 1950 roku. Tam teÂż zostaÂła opracowana i sprawdzona metoda, ktĂłra jest stosowana do dziÂś - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki pÂływania i terapii w wodzie dla osĂłb w kaÂżdym wieku, zarĂłwno dla niepeÂłnosprawnych, jak i dla zdrowych. G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siĂŞ i przebywania w wodzie, co osiÂąga siĂŞ poprzez nauczenie kontrolowania ruchĂłw gÂłowy, oddychania i utrzymywania rĂłwnowagi w wodzie. Utrzymanie rĂłwnowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dzÂących w Âśrodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejĂŞtnoÂści psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umoÂżliwia opanowanie zdolnoÂści utrzymania rĂłwnowa¬gi w niestabilnym Âśrodowisku. Po uzyskaniu rĂłwnowagi (stabilnoÂści) moÂżna rozpocz¹Ì kon-trolowany ruch, ktĂłry zapewnia niezaleÂżnoœÌ osoby niepeÂłnosprawnej w Âśrodowisku wodnym. Filozofia metody Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umoÂżliwienie uczestnikowi osiÂągniĂŞcia maksymalnej niezaleÂżnoÂści zarĂłwno w wodzie jak i na lÂądzie. PodstawowÂą umiejĂŞtnoÂściÂą w opanowaniu pÂływania jest rĂłwnowaga. RĂłwnowaga zaleÂży od ksztaÂłtu i gĂŞstoÂści ciaÂła. PÂływak, zwÂłaszcza ze schorzeniami neurologicznymi, moÂże wymagaĂŚ pomocy, aby uzyskaĂŚ i utrzymaĂŚ rĂłwnowagĂŞ. Wsparcia powinien udzielaĂŚ tylko instruktor wspó³pracujÂący indywidualnie z jednym uczniem. Nie uÂżywa siĂŞ pomocy wypornoÂściowych, poniewaÂż sprzyjajÂą uzaleÂżnieniu, ktĂłre moÂże znacznie zahamowaĂŚ d¹¿enie do niezaleÂżnoÂści. Nauka pÂływania wymaga takÂże aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siĂŞ w grupach.
Ka¿dy jest p³ywakiem! P³ywanie to œrodek do osi¹gniêcia niezale¿noœci, nie cel sam w sobie. Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêstoœci cia³a. Najwa¿niejsze jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i asekuracji. WiêkszoœÌ zajêÌ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak. Nigdy nie u¿ywa siê pomocy wypornoœciowych. P³ywak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajêciach. WiêkszoœÌ zajêÌ prowadzi siê w grupach.
Tabela 1: Filozofia Halliwick
ZaÂłoÂżenia tej metody odnoszÂą siĂŞ nie tylko do technicznej strony nauki pÂływania, ale teÂż do aspektĂłw psychologicznych i spoÂłecznych. TworzÂą zarazem swoistÂą filozofiĂŞ Halliwick, ktĂłrej g³ównymi wyznacznikami sÂą: PoczÂątkowo uczymy „radoÂści w wodzie”, nie stylĂłw pÂływackich, KÂładziemy nacisk na umiejĂŞtnoÂści (moÂżliwoÂści), a nie na niepeÂłnosprawnoœÌ, KÂładziemy nacisk na radoœÌ i przyjemnoœÌ (wiĂŞkszoœÌ aktywnoÂści jest zabawÂą), Nie uÂżywamy Âżadnych pomocy – pÂływakom asystujÂą instruktorzy, Uczymy w logicznym porzÂądku, upewniajÂąc siĂŞ, Âże wszystkie kolejne kroki sÂą udoskonalone, Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla pÂływaka, zachĂŞcamy do postĂŞpĂłw, ale nie naciskamy, Pracujemy w grupach, wtedy pÂływacy zachĂŞcajÂą siĂŞ nawzajem, nowym instruktorom pomagajÂą inni z wiĂŞkszym doÂświadczeniem, UÂżywamy imion – wszyscy jesteÂśmy rĂłwni w wodzie, Uczymy w wodzie kaÂżdego na tym samym poziomie, MyÂślimy pozytywnie – wszyscy, CaÂła organizacja opiera siĂŞ na bazie wolontariatu Nie uÂżywa siĂŞ pomocy do pÂływania, poniewaÂż: Pomoce czĂŞsto powodujÂą, Âże twarz nie ma stycznoÂści z wodÂą, a w zwiÂązku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona; UtrzymujÂąc gÂłowĂŞ w gĂłrze prowadzÂą do nauki utrzymywania nieprawidÂłowej pozycji ciaÂła, ewentualnie do sÂłabej techniki pÂływania; Pomoce uniemoÂżliwiajÂą (hamujÂą) uczenie i doskonalenie pewnych umiejĂŞtnoÂści, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolĂŞ balansu; Pomoce nie kompensujÂą asymetrii i bardziej komplikujÂą problemy zwiÂązane z naukÂą kontroli niechcianych ruchĂłw rotacyjnych; Pomoce mogÂą prowadziĂŚ do faÂłszywego poczucia bezpieczeĂąstwa i do zbyt duÂżego zaufania; Pomoce mogÂą byĂŚ niebezpieczne. MogÂą zatrzymaĂŚ ludzi pod wodÂą. MogÂą takÂże wymkn¹Ì siĂŞ, zÂłamaĂŚ lub przebiĂŚ; Pomoce nie pomagajÂą w integracji. PÂływacy o mniejszych umiejĂŞtnoÂściach sÂą od razu zauwaÂżalni, jeÂśli majÂą ubrane naramienniki (skrzydeÂłka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor moÂże uÂżyĂŚ ró¿nych dodatkowych podtrzymaĂą; Kiedy podtrzymanie moÂże byĂŚ stopniowo zmniejszane i jeÂśli pÂływak robi postĂŞpy wĂłwczas dyskretna pomoc jest najwaÂżniejsza; Ludzie, ktĂłrzy na lÂądzie sÂą uzaleÂżnieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mogÂą poczuĂŚ siĂŞ od nich wolni; Pomoce wypornoÂściowe nie sÂą tak „adoptowalne” jak instruktor: - instruktor moÂże dostosowaĂŚ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb pÂływaka, - podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane adekwatnie do aktywnoÂści, - podtrzymanie moÂże byĂŚ zmieniane w trakcie trwania aktywnoÂści, od caÂłkowitego aÂż do braku w aktywnoÂściach, ktĂłre pÂływak moÂże wykonaĂŚ samodzielnie Usprawnianie metodÂą Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepeÂłnosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z PoraÂżeniem MĂłzgowym” w Opolu. ZajĂŞcia odbywajÂą siĂŞ raz w tygodniu w czterech grupach, do ktĂłrych zaklasyfikowane sÂą dzieci w zaleÂżnoÂści od stopnia oswojenia siĂŞ z wodÂą oraz kontroli oddychania. PrzekrĂłj dzieci z mĂłzgowym poraÂżeniem uczestniczÂących w zajĂŞciach, jest ró¿ny, uwzglĂŞdniajÂący zarĂłwno wiek, jak i stopieĂą uszkodzenia centralnego ukÂładu nerwowego. Wiek uczestnikĂłw waha siĂŞ od 6 miesiĂŞcy do 13 lat. KaÂżdy pÂływak ma swojego indywidualnego instruktora, ktĂłry towarzyszy mu przez caÂły czas trwania zajĂŞĂŚ. Instruktorem jest najczĂŞÂściej rodzic, ktĂłry przed rozpoczĂŞciem zajĂŞĂŚ (pierwszym wejÂściem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposĂłb prowadzone sÂą zajĂŞcia, jakie sÂą g³ówne zaÂłoÂżenia i cele terapii. Podczas terapii wykorzystywane sÂą ró¿nego rodzaju techniki wspomagaĂą w zaleÂżnoÂści od rodzaju stopnia niepeÂłnosprawnoÂści. Techniki majÂą na celu m.in. uÂłatwianie prawidÂłowego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobĂłw zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania rĂłwnowagi, osiÂągania pozycji bezpiecznego oddychania. Podczas zajĂŞĂŚ stosuje siĂŞ ró¿ne formacje i pÂłynnie przechodzi siĂŞ z jednej do drugiej (np.: koÂło – w¹¿ – linia – w¹¿ – koÂło). W tych formacjach instruktorzy i pÂływacy ustawiajÂą siĂŞ na przemian obok siebie lub jeden za drugim. Podczas kaÂżdej sesji zwraca siĂŞ szczegĂłlnÂą uwagĂŞ na dobre samopoczucie pÂływaka, musi on w peÂłni odczuwaĂŚ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawierajÂą elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siĂŞ osiÂągania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osiÂągn¹Ì znajdujÂąc siĂŞ w innych pozycjach i jak kontrolowaĂŚ wydech, nawet jeÂśli twarz jest pod wodÂą. RĂłwnie waÂżnym aspektem jest nauka kontroli rĂłwnowagi, specyficzna dla kaÂżdego pÂływaka i zaleÂżna m.in. od rodzaju i stopnia niepeÂłnosprawnoÂści. To wszystko prowadzi do osiÂągniĂŞcia jak najwiĂŞkszej niezaleÂżnoÂści oraz absolutnego poczucia bezpieczeĂąstwa, ktĂłre oparte sÂą na gruntownej znajomoÂści Âśrodowiska wodnego i zdolnoÂści swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchĂłw. Poprzez zabawy i gry pÂływacy bardzo szybko przystosowujÂą siĂŞ do Âśrodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siĂŞ, ktĂłra zachĂŞca do bycia bardziej niezaleÂżnym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywnoÂści oraz przezwyciĂŞÂża zahamowania.
|