izkaa189
Izka
Administrator
mieszkaniec
ile piszemy 0
Offline
Wiadomo¶ci: 245
|
|
« : Marzec 28, 2011, 21:00:52 » |
|
Æwiczeniami w wodzie i nauk± p³ywania osób niepe³nosprawnych zajmuje siê organizacja „P³ywanie lecznicze” (Association of Swimming Therapy), dzia³aj±ca w Anglii od 1950 roku. Tam te¿ zosta³a opracowana i sprawdzona metoda, która jest stosowana do dzi¶ - metoda Halliwick . Jest to metoda nauki p³ywania i terapii w wodzie dla osób w ka¿dym wieku, zarówno dla niepe³nosprawnych, jak i dla zdrowych. G³ównym celem tej metody jest nauczenie bezpiecznego i swobodnego poruszania siê i przebywania w wodzie, co osi±ga siê poprzez nauczenie kontrolowania ruchów g³owy, oddychania i utrzymywania równowagi w wodzie. Utrzymanie równowagi w wodzie wymaga przystosowania do zmian mechanicznych zacho-dz±cych w ¶rodowisku. Adaptacja jest wynikiem procesu nauki umiejêtno¶ci psychosenso-rycznych i motorycznych. Proces ten umo¿liwia opanowanie zdolno¶ci utrzymania równowa¬gi w niestabilnym ¶rodowisku. Po uzyskaniu równowagi (stabilno¶ci) mo¿na rozpocz±æ kon-trolowany ruch, który zapewnia niezale¿no¶æ osoby niepe³nosprawnej w ¶rodowisku wodnym. Filozofia metody Zadaniem Koncepcji Halliwick jest umo¿liwienie uczestnikowi osi±gniêcia maksymalnej niezale¿no¶ci zarówno w wodzie jak i na l±dzie. Podstawow± umiejêtno¶ci± w opanowaniu p³ywania jest równowaga. Równowaga zale¿y od kszta³tu i gêsto¶ci cia³a. P³ywak, zw³aszcza ze schorzeniami neurologicznymi, mo¿e wymagaæ pomocy, aby uzyskaæ i utrzymaæ równowagê. Wsparcia powinien udzielaæ tylko instruktor wspó³pracuj±cy indywidualnie z jednym uczniem. Nie u¿ywa siê pomocy wyporno¶ciowych, poniewa¿ sprzyjaj± uzale¿nieniu, które mo¿e znacznie zahamowaæ d±¿enie do niezale¿no¶ci. Nauka p³ywania wymaga tak¿e aktywnego uczestnictwa i jest najskuteczniejsza, gdy odbywa siê w grupach.
Ka¿dy jest p³ywakiem! P³ywanie to ¶rodek do osi±gniêcia niezale¿no¶ci, nie cel sam w sobie. Równowaga zale¿y g³ównie od kszta³tu i gêsto¶ci cia³a. Najwa¿niejsze jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i asekuracji. Wiêkszo¶æ zajêæ wymaga indywidualnej pracy instruktor - p³ywak. Nigdy nie u¿ywa siê pomocy wyporno¶ciowych. P³ywak aktywnie uczestniczy we wszystkich zajêciach. Wiêkszo¶æ zajêæ prowadzi siê w grupach.
Tabela 1: Filozofia Halliwick
Za³o¿enia tej metody odnosz± siê nie tylko do technicznej strony nauki p³ywania, ale te¿ do aspektów psychologicznych i spo³ecznych. Tworz± zarazem swoist± filozofiê Halliwick, której g³ównymi wyznacznikami s±: Pocz±tkowo uczymy „rado¶ci w wodzie”, nie stylów p³ywackich, K³adziemy nacisk na umiejêtno¶ci (mo¿liwo¶ci), a nie na niepe³nosprawno¶æ, K³adziemy nacisk na rado¶æ i przyjemno¶æ (wiêkszo¶æ aktywno¶ci jest zabaw±), Nie u¿ywamy ¿adnych pomocy – p³ywakom asystuj± instruktorzy, Uczymy w logicznym porz±dku, upewniaj±c siê, ¿e wszystkie kolejne kroki s± udoskonalone, Uczymy powoli, w tempie odpowiednim dla p³ywaka, zachêcamy do postêpów, ale nie naciskamy, Pracujemy w grupach, wtedy p³ywacy zachêcaj± siê nawzajem, nowym instruktorom pomagaj± inni z wiêkszym do¶wiadczeniem, U¿ywamy imion – wszyscy jeste¶my równi w wodzie, Uczymy w wodzie ka¿dego na tym samym poziomie, My¶limy pozytywnie – wszyscy, Ca³a organizacja opiera siê na bazie wolontariatu Nie u¿ywa siê pomocy do p³ywania, poniewa¿: Pomoce czêsto powoduj±, ¿e twarz nie ma styczno¶ci z wod±, a w zwi±zku z tym kontrola oddychania jest niedostatecznie doskonalona; Utrzymuj±c g³owê w górze prowadz± do nauki utrzymywania nieprawid³owej pozycji cia³a, ewentualnie do s³abej techniki p³ywania; Pomoce uniemo¿liwiaj± (hamuj±) uczenie i doskonalenie pewnych umiejêtno¶ci, jak np. nurkowanie, obroty i kontrolê balansu; Pomoce nie kompensuj± asymetrii i bardziej komplikuj± problemy zwi±zane z nauk± kontroli niechcianych ruchów rotacyjnych; Pomoce mog± prowadziæ do fa³szywego poczucia bezpieczeñstwa i do zbyt du¿ego zaufania; Pomoce mog± byæ niebezpieczne. Mog± zatrzymaæ ludzi pod wod±. Mog± tak¿e wymkn±æ siê, z³amaæ lub przebiæ; Pomoce nie pomagaj± w integracji. P³ywacy o mniejszych umiejêtno¶ciach s± od razu zauwa¿alni, je¶li maj± ubrane naramienniki (skrzyde³ka). Tam gdzie jest to potrzebne instruktor mo¿e u¿yæ ró¿nych dodatkowych podtrzymañ; Kiedy podtrzymanie mo¿e byæ stopniowo zmniejszane i je¶li p³ywak robi postêpy wówczas dyskretna pomoc jest najwa¿niejsza; Ludzie, którzy na l±dzie s± uzale¿nieni od ró¿nych pomocy – w wodzie mog± poczuæ siê od nich wolni; Pomoce wyporno¶ciowe nie s± tak „adoptowalne” jak instruktor: - instruktor mo¿e dostosowaæ podtrzymanie wg indywidualnych potrzeb p³ywaka, - podtrzymanie mo¿e byæ zmieniane adekwatnie do aktywno¶ci, - podtrzymanie mo¿e byæ zmieniane w trakcie trwania aktywno¶ci, od ca³kowitego a¿ do braku w aktywno¶ciach, które p³ywak mo¿e wykonaæ samodzielnie Usprawnianie metod± Halliwick prowadzone jest dla dzieci niepe³nosprawnych zrzeszonych w Fundacji „Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Pora¿eniem Mózgowym” w Opolu. Zajêcia odbywaj± siê raz w tygodniu w czterech grupach, do których zaklasyfikowane s± dzieci w zale¿no¶ci od stopnia oswojenia siê z wod± oraz kontroli oddychania. Przekrój dzieci z mózgowym pora¿eniem uczestnicz±cych w zajêciach, jest ró¿ny, uwzglêdniaj±cy zarówno wiek, jak i stopieñ uszkodzenia centralnego uk³adu nerwowego. Wiek uczestników waha siê od 6 miesiêcy do 13 lat. Ka¿dy p³ywak ma swojego indywidualnego instruktora, który towarzyszy mu przez ca³y czas trwania zajêæ. Instruktorem jest najczê¶ciej rodzic, który przed rozpoczêciem zajêæ (pierwszym wej¶ciem do wody ze swoim dzieckiem) zostaje zawsze poinstruowany przez lidera grupy, w jaki sposób prowadzone s± zajêcia, jakie s± g³ówne za³o¿enia i cele terapii. Podczas terapii wykorzystywane s± ró¿nego rodzaju techniki wspomagañ w zale¿no¶ci od rodzaju stopnia niepe³nosprawno¶ci. Techniki maj± na celu m.in. u³atwianie prawid³owego wchodzenia do basenu i opuszczania go, ró¿nych sposobów zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania równowagi, osi±gania pozycji bezpiecznego oddychania. Podczas zajêæ stosuje siê ró¿ne formacje i p³ynnie przechodzi siê z jednej do drugiej (np.: ko³o – w±¿ – linia – w±¿ – ko³o). W tych formacjach instruktorzy i p³ywacy ustawiaj± siê na przemian obok siebie lub jeden za drugim. Podczas ka¿dej sesji zwraca siê szczególn± uwagê na dobre samopoczucie p³ywaka, musi on w pe³ni odczuwaæ zadowolenie z bycia w wodzie. Wszystkie sesje zawieraj± elementy zabawy, wspó³pracy i wspó³zawodnictwa. Uczy siê osi±gania tzw. pozycji bezpiecznego oddychania oraz tego, jak je osi±gn±æ znajduj±c siê w innych pozycjach i jak kontrolowaæ wydech, nawet je¶li twarz jest pod wod±. Równie wa¿nym aspektem jest nauka kontroli równowagi, specyficzna dla ka¿dego p³ywaka i zale¿na m.in. od rodzaju i stopnia niepe³nosprawno¶ci. To wszystko prowadzi do osi±gniêcia jak najwiêkszej niezale¿no¶ci oraz absolutnego poczucia bezpieczeñstwa, które oparte s± na gruntownej znajomo¶ci ¶rodowiska wodnego i zdolno¶ci swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów. Poprzez zabawy i gry p³ywacy bardzo szybko przystosowuj± siê do ¶rodowiska wodnego. Jest to bowiem przyjemna forma uczenia siê, która zachêca do bycia bardziej niezale¿nym, pozwala na natychmiastowe zrozumienie aktywno¶ci oraz przezwyciê¿a zahamowania.
|