izkaa189
Izka
Administrator
mieszkaniec
ile piszemy 0
Offline
Wiadomo¶ci: 245
|
|
« : Wrzesieñ 02, 2009, 20:22:55 » |
|
Metoda Tomatisa jest to metoda treningu s³uchowego przeprowadzonego za pomoc± urz±dzenia zwanego elektronicznym uchem. Sk³adaj± siê na ni± sesje s³uchania materia³u d¼wiêkowego oraz konsultacje dodatkowe wraz z ocen± audio- psycho- fonologiczn±.
Nasz narz±d s³uchu pozwala na komunikowanie siê z otoczeniem i to, co s³yszymy, wp³ywa na kszta³towanie siê naszego g³osu, mowy i jêzyka (np. dziecko nies³ysz±ce nie jest w stanie samodzielnie nauczyæ siê mówiæ jest odciête od ¶wiata d¼wiêków i jego komunikacja ze ¶wiatem jest w ten sposób ograniczona). Okazuje siê, ¿e sposób dzia³ania narz±du s³uchu ma równie¿ wp³yw na przyswajanie sobie umiejêtno¶ci czytania, pisania, a nawet na postawê cia³a, koordynacjê ruchów i stany emocjonalne.
Tomatis uwa¿a³ ponadto, i¿ ucho ludzkie jest pewnego rodzaju dynamem dostarczaj±cym energii naszemu mózgowi. S³uchanie pewnego rodzaju d¼wiêków dzia³a pobudzaj±co na mózg, przygotowuj±c go do innego rodzaju aktywno¶ci. Tomatis uwa¿a³, i¿ szczególnie korzystne dla naszego organizmu s± d¼wiêki zawieraj±ce w swoim widmie du¿o sk³adowych o wysokiej czêstotliwo¶ci. Tak± cechê maj± pewne rodzaje muzyki, np. muzyka Mozarta lub chora³y gregoriañskie. S± one wykorzystywane w terapii Metod± Tomatisa.
Metoda ma zastosowanie u osób, u których stwierdza siê zaburzenia uwagi s³uchowej. Osoby z zaburzeniami uwagi s³uchowej wydaj± siê czasem puszczaæ informacje mimo uszu trzeba im np. kilkakrotnie powtarzaæ pytania lub polecenia. Osoby takie s± zwykle podejrzewane o niedos³uch. Czêsto jednak ich narz±d s³uchu nie jest uszkodzony. Zaburzona jest u nich natomiast uwaga s³uchowa. ¬ród³o zaburzeñ uwagi s³uchowej mo¿e le¿eæ ju¿ we wczesnym dzieciñstwie. Powstaniu tego typu zaburzeñ mog± sprzyjaæ np. czêste zapalenia uszu lub przewlek³e zapalenie uszu (gdy dziecko przez jaki¶ czas jest czê¶ciowo odciête od pewnej ilo¶ci d¼wiêków otoczenia). Wa¿n± przyczyn± zaburzeñ uwagi s³uchowej mog± byæ silne prze¿ycia, urazy emocjonalne na ka¿dym etapie rozwoju. Tomatis uwa¿a³, ¿e w pewnym sensie uwaga s³uchowa jest chêci± do komunikowania siê jednostki z otaczaj±cym ¶wiatem.
Objawy mog±ce sugerowaæ istnienie u danej osoby zaburzeñ uwagi s³uchowej:
· zaburzenia koncentracji uwagi,
· nadwra¿liwo¶æ na d¼wiêki,
· b³êdna interpretacja pytañ,
· mylenie podobnie brzmi±cych s³ów,
· konieczno¶æ powtarzania poleceñ,
· monotonny g³os, ubogie s³ownictwo,
· trudno¶ci z czytaniem i pisaniem, niemuzykalno¶æ,
· s³aba koordynacja ruchowa i s³abe umiejêtno¶ci sportowe,
· niewyra¼ne pismo,
· mylenie strony lewej i prawej,
· mêczliwo¶æ,
· nadaktywno¶æ,
· tendencje depresyjne,
· nadwra¿liwo¶æ emocjonalna,
· brak wiary w siebie,
· nie¶mia³o¶æ,
· dra¿liwo¶æ,
· wycofywanie siê.
Metoda Tomatisa mo¿e byæ równie¿ z sukcesem stosowana w przypadku zaburzeñ g³osu u osób pos³uguj±cych siê profesjonalnie g³osem, np. ¶piewaków, aktorów. Z Metody Tomatisa korzysta³o wielu znanych ¶piewaków i aktorów, m.in. Maria Callas, Romy Schneider oraz Gerard Depardieu.
Zarówno u dzieci, jak i u osób doros³ych Metodê Tomatisa stosuje siê wspomagaj±co podczas nauki jêzyków obcych, oraz wspomaganie walki ze stresem.
Metoda Tomatisa to metoda usprawniania czynnego s³uchania. Oznacza to, ¿e u osób, u których stwierdza siê zaburzenia uwagi s³uchowej i lateralizacji s³uchowej, istnieje mo¿liwo¶æ ich poprawienia.
Terapia ta polega na s³uchaniu odpowiednio przygotowanego materia³u d¼wiêkowego przez specjalne s³uchawki, gdzie d¼wiêki podawane s± drog± powietrzn± oraz kostn±. Program stymulacji obejmuje zazwyczaj od 30 do 60 seansów przeprowadzanych w 3 sesjach. Jeden seans to 120 min. Rozk³ad sesji ma najczê¶ciej nastêpuj±cy przebieg:
1. sesja - 14 dni, kilkutygodniowa przerwa,
2. sesja - 14 dni, kilkutygodniowa przerwa,
3. sesja - 14 dni, trzymiesiêczna przerwa.
Pierwsze sesje obejmuj± tzw. pasywn± fazê terapii, w czasie której stosowana jest najczê¶ciej muzyka gregoriañska i muzyka Mozarta filtrowana w odpowiedni sposób. Na dalszych etapach terapii wymagany jest aktywny udzia³ pacjenta, np. czytanie. Przed pierwsz± sesj± i po ka¿dej kolejnej przeprowadza siê ocenê audio-psycho-fonologiczn± ( m. in. test uwagi i lateralizacji s³uchowej).
|